اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲مهر۹۷/۲۴ اوکتبر ۲۰۱۸

تهیه وتنظیم عزیزه لطف الهی

 

خودکشی دو دختر ۱۴ و ۱۶ ساله در سنندج و آبادان

رئیس اداره اطلاع ‌رسانی و روابط‌ عمومی معاونت اجتماعی انتظامی استان کردستان گفت که دختر ۱۶ ساله‌ای با پریدن از روی پل شالمان به زیرگذر ۲۲ گولان شهر سنندج به زندگی خود پایان داد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه بیش از ۷ درصد از سوی پزشکی قانونی اعلام شده است. بنابر خبری دیگر، یک دختر ۱۴ ساله در منطقه جمشیدآباد آبادان با حلق‌آویز کردن خود، اقدام به خودکشی کرد. این دختر نوجوان در وضعیت کما قرار دارد و در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بهشتی تحت‌نظر پزشکان است.

خودکشی یک نوجوان دختر در ثلاث_باباجانی نوجوان دختر در روستای قوله_رش شهرستان ثلاث باباجانی با اسلحه شکاری به زندگی خود پایان داد.

 

هدایت عبدالله پور

فشار نهادهای امنیتی بر خانواده هدایت عبدالله پور زندانی سیاسی از کردستان تا آنجا ادامه داشت که مادر هدایت، در تیرماه ٩٧ در مقابل فرمانداری اشنویه اقدام به خودسوزی کرد که با دخالت مردم محلی ناموفق بود. کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی

صدای معلم

 محبوبه فرحزادی

دهه۶۰بود وجنگ ایران و عراق. نخست وزیر میر حسبن موسوی

بخشنامه ای به مدارس فرستاد که از طرف نخست وزیر از تمامی معلمان در خواست شده بود به دلیل دفاع همکاران از وطن در جبهه و خالی شدن کلاس درس این رزمندگان، هر هفته فقط ۲ ساعت معلمان اضافه کار کنند و به جای هفته ای ۲۲ ساعت ۲۴ساعت کلاس بروند حق الزحمه آن هم بعد از جنگ محاسبه و پرداخت خواهد شد. متاسفانه امروز بعد از سه دهه از پایان جنگ ، نه تنها حق التدریس آن ۲ ساعت پرداخت نشده، بلکه جزء ساعت کاری موظف هم محسوب گشته و همه معلمان هفته ای ۲۴ ساعت کار می کنند.

همه معلمان ایران شاغل وباز نشسته بابت آن ۲ ساعت از آموزش وپرورش طلبکارند…..! طلب های دیگر جای خود دارد.

 

آزادی رضوانه محمدی، فعال حقوق زنان با قید وثیقه

عصر روز شنبه رضوانه محمدی، فعال حقوق زنان که در شهریورماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود آزاد شد.

رضوانه محمدی، فعال حقوق زنان، روز شنبه ۲۸ مهرماه ۱۳۹۷ با تودیع قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از بند زنان زندان اوین آزاد شد.این فعال حقوق زنان ۲۵ روز پس از بازداشت در تاریخ ۷ مهرماه ۹۷ به بند زنان زندان اوین منتقل شده بود.

لازم به ذکر است طی ماه‌های اخیر موج جدیدی از برخورد با فعالان مدنی آغاز شده است که در این راستا علاوه بر “رضوانه محمدی” سه تن دیگر از فعالان حقوق زن به نام‌های نجمه واحدی هدی عمید و مریم آزاد” نیز به دلایل نامشخصی بازداشت شده‌اند.

 

اعتراض آتنا دائمی و خانواده وی به مسئول سایت آمد نیوز نسبت به درج نام آتنا در دو نامه اخیر از طرف زندانیان سیاسی در سایت آمد نیوز

فارغ از محتوای هر دو نامه، به دلیل عمل غیراخلاقی جعل امضا، اعتراض شدید این زندانی سیاسی و خانواده‌ی وی را به سایت آمد نیوز ابراز می‌داریم. بدیهی‌ست عذرخواهی رسمی و حذف نام آتنا دائمی به عنوان امضاکننده از هر دو بیانیه، بیانگر اخلاق حرفه‌ای و حسن نیت مدیران این رسانه خواهد بود..

‌احکام۶ماه تا یکسال زندان برای زنانی که مردادماه بازداشت شدند؛

خانواده بازداشت شدگان مردادماه امسال در مقابل تئاتر شهر تهران اعلام کردند که به تازگی حکم ۶ ماه تا یکسال محکومیت فرزندانشان را دریافت کرده اند.

یاسمن آریانی ۲۳ ساله و صبا کردافشاری ۱۹ ساله از جمله زنان بازداشت شده هستند و مادر صبا در صفحه اینستاگرام از حکم یکساله دخترش خبر داده است.

یاسمن آریانی هم که پیش از دستگیری چندین بار با انتشار ویدیوهای خود مخالفتش را با حجاب اجباری علنی کرده بود، در زمان بازداشتش فیلمی را از خود و چندنفر دیگر از داخل ون نیروی انتظامی در اینستاگرام منتشر کرد. اما برخی دیگر از بازداشت شدگان تنها به وضع موجود اعتراض داشتند.

مادر یاسمن در انتشار ویدیویی گفت که دخترش در حال کمک به زنی دیگر که از سوی ماموران پلیس مورد خشونت قرار گرفته بود، در مقابل تئاتر شهر دستگیر شد و حالا حدود ۷۵ روز از بازداشت او می گذرد.

گفته می شود که افراد بازداشت شده از زندان قرچک ورامین به زندان اوین منتقل شده اند. خانواده بازداشت‌شدگان ۲۴ مهرماه برای چندین بار مقابل دادگاه انقلاب تجمع کردند و خواستار آزادی فرزندانشان بودند.

 ‌ملاقات فرنگیس مظلوم با سهیل عربی

بدنبال اعتراض فرنگیس مظلوم مادر سهیل عربی زندانی سیاسی به لغو روز ملاقات توسط شخصی به نام رستمی دادیار پرونده سهیل در زندان اوین در روز یکشنبه ۲۲ مهر‌ ماه، فرنگیس مظلوم توانست که روز سه شنبه ۲۴ مهر با سهیل ملاقات داشته باشد.

لازم به ذکر است پرونده جدیدی برای سهیل باز شده که در ان وی را به سه سال حبس و تبعید محکوم کردند و پرونده این زندانی سیاسی امنیتی اعلام شد است‌.

 

زندانی سیاسی آزاد باید گردد.

نامه سرگشاده گلرخ ابراهیمی ایرایی در باب لزوم توجه به وضعیت سهیل عربی

سال‌هاست که در زندان است بی آنکه جرمی مرتکب شده باشد. اسیر کینه توزی سیستمی شده که برای عقیده مخالف عقیده خود نه تنها حق دفاع قائل نیست بلکه مخالفان را به بند می‌کشد و از هیچ‌گونه شکنجه روحی و جسمی نیز دریغ نمی‌کند.

سهیل عربی که ابتدا در پی برداشت‌های شخصی توام با کج فهمی به اتهام اهانت به مقدسان وارد زندان شد، پس از گذراندن سال‌ها حبس و اتمام دوران محکومیت و از هم پاشیدن کانون خانواده (که در پی اعمال فشارهای غیر اخلاقی و غیر انسانی؛ جهت در هم شکستن وی انجام گرفت)، برای چندمین بار در پی تشکیل پرونده‌ای جدید به حبس دوباره و تحمل حبس در تبعید محکوم شد. پس از ایجاد شرایطی سخت و محروم نمودن وی از ملاقات دخترش، حالا سعی دارند تا با تبعید او به ناکجا آباد و قرار دادن او در شرایطی مشابه ارژنگ داوودی و غلامرضا کلبی اذهان را به نبودنش عادت دهند و بگذارند به مرور در سیاه چال‌هایشان از بین برود.

وضعیت سلامت سهیل در پی بارها اعتصاب غذا و ضرب و شتم‌های مکرر در زندان نگران کننده است. جا دارد با گرامی داشت روز جهانی مبارزه علیه اعدام این نکته را نیز مدنظر قرار دهیم که حکم اولیه سهیل اعدام بوده و با وجود تحمل مدت‌ها فشار حکم اعدام، پس از شکستن حکم هم اکنون شاهد از بین بردن او با پرونده سازی‌هایی جدید و تمدید مدت حبس و آزار و شکنجه‌های مداوم برای او هستیم.

اینکه سیستم قضایی به این شیوه اقدام به حذف فعالین، معترضان و مخالفان می‌کند، اگر چه روال کار این روزها و این سال‌هاست اما باید این زنگ خطرها را جدی بگیریم و با ایجاد حساسیت نسبت به شرایط این چنینی و جلب نظر نهادهای مسئول بین‌المللی به این شیوه حذف فیزیکی فعالین سیاسی و عقیدتی پایان دهیم. با رها نمودن افراد در چنین شرایطی در قبال آنان مسئول بوده و با سکوتمان به ادامه روند سیستم بیمار قضایی و تکرار جنایاتی از این قبیل دامن می‌زنیم.

گلرخ ابراهیمی ایرایی، بند زنان زندان اوین مهر۹۷

 

لیلا میرغفاری

لیلا میرغفاری فعال مدنی، به اتهام “توهین به رهبری” توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شد.

 

انتفال زندانیان

براساس گزارش‌ها پنج جوان بازداشت شده در اعتراضات مرداد ماه به شش تا یک سال زندان محکوم شده‌اند. وب سایت کانون مدافعان حقوق بشر روز یکشنبه ۲۹ مهر خبر داد که صبا کرد افشاری، یاسمن آریانی، نیلوفر همافر، مژده رجبی و آذر حیدری، پنج جوان بازداشت شده در جریان تجمع مقابل پارک دانشجو در تاریخ ۱۱مرداد پیش از شکل‌گیری تجمع بازداشت و به زندان قرچک منتقل شده بودند.

براساس این گزارش، این پنج نفر پس از دو ماه بازداشت در زندان قرچک به بند عمومی زنان زندان اوین منتقل شده‌اند.

به گفته این وب سایت، صبا کرد افشاری، یاسمن آریانی و آذر حیدری، هر کدام به یک سال زندان و مژده رجبی و نیلوفر همافر نیز به شش ماه زندان محکوم شده‌اند.

چهره‌ها رو خوب نگاه کنید! یاسمن آریانی ۲۳ساله، صبا کردافشاری ۱۹ساله و نیلوفر هومان‌فر ۲۰ساله، به دلیل شرکت در اعتراضات مردادماه امسال در تهران، به حبس محکوم شدند.

 

ایسکرا ۹۵۹

اینرا هم بخوانید

ضرغام اسدی: در مورد حمله پهبادی و موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل