از گروه فشار تا حزب سیاسی. مجموعه۵ مقاله و سخنرانی از منصور حکمت

توضیح انترناسیونال: یادداشت زیر مقدمه ای است از حمید تقوائی بر انتشار جزوه ای شامل ٥ مقاله و سخنرانی منصور حکمت ( حزب و جامعه: از گروه فشار تا حزب سیاسی، جنبش سلبی و اثباتی، آیا پیروزی کمونیسم در ایران ممکن است، این حزب شما است، و سخنرانی در گوتنبرگ سوئد)     که اخیرا توسط حزب کمونیست کارگری ایران منتشر شده است.

مقدمه:مجموعه حاضر شامل مقالاتی از منصور حکمت است که مستقیما  به موضوع قدرت سیاسی و شیوه و متدلوژی کمونیسم کارگری برای تامین رهبری جامعه و کسب قدرت سیاسی مربوط میشود.

مقاله “حزب و جامعه: از گروه فشار تا حزب سیاسی” اساس دیدگاه و متدولوژی کمونیسم کارگری برای کسب رهبری  را اساسا در تمایز از نیروهای چپ غیر کارگری که در بهترین حالت بعنوان  “گروههای فشار” عمل میکنند توضیح میدهد. نظریه حزب و جامعه سنگ بنای استراتژی حزب و پراتیک ما در تحولات سیاسی، در جنبش سرنگونی و درجنبشهای اعتراضی جاری در جامعه است.

مقاله جنبش سلبی و اثباتی، که موضوع یک سمینار شفاهی درون حزبی بود، به متدولوژی کمونیسم کارگری در برخورد به جنبش سرنگونی و انقلاب میپردازد. این بحث تازه و کاملا متفاوتی از درک و شیوه سنتی چپ در برخورد به انقلابات است و نقش کلیدی ای در امر تامین هژمونی و رهبری کمونیستی انقلاب ایفا میکند.

مقاله سوم  این مجموعه، “آیا پیروزی کمونیسم در ایران ممکن است” مشخصا به تحلیل و بررسی جنبشهای سیاسی- طبقاتی جاری در ایران و نقاط ضعف و قوت هر یک در جامعه و امکان و توان آنها برای تامین رهبری و کسب قدرت سیاسی میپردازد. این نوشته نیز حاوی نکات مهمی در تعیین استراتژی کمونیستی در شرایط مشخص جامعه ایران است.

دو مقاله آخر متن اولین سخنرانی های علنی منصور حکمت در خارج کشور، در شهرهای استکهلم و گوتنبرگ سوئد، است که بعدا در جزوه ای تحت نام “این حزب شماست” منتشر شد. این نوشته ها یک تصویر زنده و رادیکال و عمیق کمونیستی از رابطه کمونیسم با جامعه و آمال انسانی توده مردم بدست میدهد و میتوان آنرا یک تبیین و تبلیغ و فراخوان کمونیستی جذاب و عمیق مبتنی بر دیدگاه و نظراتی دانست که در سه نوشته بالا توضیح داده شده است. بجز مقاله حزب و جامعه نوشته های دیگر همه متن سمینارها و سخنرانی های منصور حکمت است که بعد از درگذشت او کتبی شده است. اودیوی این مطالب نیز در سایت منصور حکمت قابل دسترسی است.

مجموعه این نوشته ها معرف یک دیدگاه و سیستم فکری است که یک خود ویژگی کمونیسم کارگری در شیوه دخالتگری در تحولات انقلابی و تامین هژمونی کمونیستی است. اِشراف و اتکا به این دیدگاه و عملکرد به آن بخصوص در شرایط حاضر که تحولات زیر و روکننده ای در راه است جایگاه و اهمیت ویژه ای پیدا میکند. مطالعه مجدد و تعمق درمورد این نوشته ها را به همه فعالین حزبی و به همه کمونیستهائی که خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی و پیروزی کمونیسم در ایران هستند توصیه میکنم.

حمید تقوائی

١٠ جون ۲۰۱۹، ٢٠ خرداد ١٣٩٨

 

اینرا هم بخوانید

به ” اقدام مشترک برای توقف اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر” بپیوندیم – حمید تقوایی

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …