اعتصاب متفاوت کارکنان پتروشیمی بندر امام

کارگر کمونیست ٦٠٧
در هفته گذشته اخباری مبنی بر اعتصابات مجدد کارکنان رسمی و قراردادی پتروشیمی بندر امام منتشر شد. این اعتراضات به دلیل درز خبر کاهش پاداش تولید و توقف پرداخت اضافه کاری ها به دستور حمیدرضا رستمی مدیر عامل این مجموعه برپا شد. ضمن اینکه کاهش تولید این شرکت موجب نگرانی کارگران و در خطر دیدن امنیت شغلی شان شده است. در اینجا نیز کارگران دزدیهای پشت پرده را شاهدند و به آن اعتراض دارند. نکات قابل توجهی در این حرکت اعتراضی دیده می شود که لازمست روی آنها مکث کرد. نکاتی که بطور واقعی نشانگر هوشیاری و آگاهی کارگران است.
اولین نکته قابل توجه هوشیاری کارگران و عکس العمل به موقع آنهاست. این اعتصابات قبل از اقدام پتروشیمی مبنی بر کم کردن دریافتی کارگران شکل گرفت و برپا شد. یعنی صرفا با درز خبر مبنی بر کاهش دریافتی ها کارگران و کارکنان این پتروشیمی برای استیفای حقوق خود پا پیش گذاشتند و تا قبل از اینکه حقی از آنان ضایع شود در مقابل آن ایستادند.
دومین نکته زمان برگزاری این اعتصابات است . این حرکت اعتراضی همزمان با ورود هیات بلند پایه ای از وزارت نفت به پتروشیمی آغاز شد. تا جاییکه آنها ناگزیر شدند که آن هیات را از درب اضطراری وارد مجموعه کنند. بدین ترتیب اعتصاب بیش از دو هزار کارگر پتروشیمی اقدامی پیشگیرانه از سوی کارگران در مقابل تعرضات برنامه ریزی شده مدیریت بود. این حرکت غافلگیرانه کارگران بیش از هر چیز حال و هوای محیط های کارگری و ایستادگی متحدانه آنان در برابر هرگونه تعرضی را به نمایش گذاشت. این حرکت یک قدرتنمایی قابل توجه کارگری بود که میتواند الگویی برای همه کارگران در برابر تعرضات هر روزه حکومتیان و شروعی برای رفتن بسوی اعتصابات سراسری کارگری باشد.
پتروشیمی بندر امام تنها نمونه نیست. این فضایی است که در تمام مراکز کارگری شاهدش هستیم. همانطور که در نوشته ای دیگر اشاره کردم بیکارسازی وسیعی در صنعت نفت و مراکز وابسته به آن در جریان است و زمزمه های اعتراض در این مراکز وسیع است. شایان ذکر است که پتروشیمی بندرامام حدود 2500 نیروی رسمی دارد که در 3 شیفت مشغول بکار هستند و این پتروشیمی را به یکی از پر درامد ترین پتروشیمی های منطقه ویژه تبدیل کرده است. پتروشیمی بندر امام آنقدر ثروتمند است که تعدادی از تیم های ورزشی سطح اول کشور را ساپورت میکند. مانند تیم بسکتبال که با هزینه های میلیاردی صرف آن شده و از زمان تاسیس این باشگاه تا الان در مقاطع مختلف 16 بازیکن آمریکایی با حقوق بسیار بالا در آن استخدام شده اند. این تیم بعضا در لیگ برتر به مقام قهرمانی رسیده است و از جمله در سال 2018 در آسیا نیز قهرمان شد. اما درکنار همه این ریخت و پاش ها و بخور بخور ها هر روز شرایط کار و معیشت را بر کارگران تنگتر کرده و میخواهند از حقوق کارگر کم کنند تا به گفته خودشان “صرفه جویی” کرده باشند. اعتصاب کارگران پتروشیمی بندر امام قیام آنها علیه این بساط برده وار کاری و دزد سالاری هاست. کارگران به این بردگی تن نمیدهند.

اینرا هم بخوانید

اخراج کارمندان زن شرکت مدیریت بهره برداری پتروپارس

در پاییز ماه بود که طرح اخراج سازی های وسیع در صنعت نفت در دستور …