اعتصاب نفت : شماره ۱۰:موج همبستگی با  اعتصاب دههاهزاره کارگران نفت و گاز و فولاد

اعتصاب دهها هزار نفره در نفت و گاز بهمراه اعتصاب کارگران فولاد و معدن با موجی از همبستگی کارگری و اجتماعی روبرو شده و حمایت ازاین اعتصابات به گفتمان سراسری بیانیه ها و قطعنامه های اول ماه و گرامیداشت روز جهانی کارگر تبدیل شده است.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در اشاره به لیستی از این همبستگی ها در بیانیه خود در رابطه با اعتصاب، دلگرمی خود را ا ز این حمایت ها اعلام داشته است. لیستی از این حمایت ها عبارتند از:

– فعالین زن انقلاب زن، زندگی، آزادی و جنبش زنان با انتشار طوماری حمایت خود از اعتصابات کارگران پروژه ای نفت را اعلام داشته اند. آنها در بیانیه خود با اشاره به فرارسیدن روز کارگر خطاب به کارگران اعتصابی گفته اند مبارزه شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و جبهه مقابل نظام استثمارگر که با سرکوب سیستماتیک به جان مردم افتاده است را تقویت می کند.

– بالع بر  ۳۴ تشکل، گروه، جمعیت و نهاد از دانشجویان و دانش آموزان سراسر کشور در حمایت از اعتصاب گسترده در نفت و گاز و فولاد بیانیه ای مشترک منتشر کرده اند و از این اعتصاب حمایت همه جانبه خود را اعلام نموده اند. در این بیانیه چنین آمده است:” ما به عنوان تشکل‌های دانشجویی و دانش‌آموزی و گروه‌های مبارزاتی شهری جوانان و زنان که در این هفت ماه روز به روز با جمهوری اسلامی در خیابان‌ها و مدارس و دانشگاه‌ها جنگیده‌ایم و انقلاب مان را جلو برده‌ایم، با شما کارگران اعتصاب کننده نفت، پتروشیمی و فولاد و کارگران اعتصاب کننده سایر بخش‌ها اعلام همبستگی می‌کنیم.

-اتحادیه تشکلهای کامیونداران و رانندگان کامیون طی بیانیه ای حمایت خود را از اعتصابات کارگران نفت و گاز و فولاد اعلام کرده و مطالبات کارگران را در زمینه حقوق مناسب و شرایط کاری بهتر در این اعتصابات را  بسیار منطقی و عادلانه دانسته است. این اتحادیه در بیانیه خود مینویسد: “این اعتصاب نشان دهنده عزم قوی کارگران و زحمتکشان مردم ایران برای احقاق حقوقشان است و نشان می دهد که کارگران ایران تا آخرین قطره حقوقشان را نگیرند از پای نخواهند نشست”.

– کارگران بخش های مختلف نیشکر هفت تپه طی پیامی در مدیای اجتماعی حمایت خود را  از اعتصابات کارگران پروژه ای  اعلام کرده و از کارگران پیمانی و غیر پیمانی و رسمی در همه شرکتها و صنایع کشور خواسته اند به مصوبه دستمزد اعتراض کنند و دست به عمل اعتراضی و اعتصابی بزنند.  این کارگران در پیام خود مینویسند:” اعتصابات گسترده در آستانه روز جهانی کارگر نوید همبستگی قدرتمند کارگران برای زندگی بهتر است. مصوبه دستمزد از نظر کارگران اعتبار ندارد و باید لغو شود. دستمزد مناسب و مکفی باید توسط نمایندگان مستقل کارگران تعیین شود. “

-اتحادیه آزاد کارگران با انتشار بیانیه ای ضمن اعلام حمایت از اعتصاب کارگران پروژه ای مینویسند:” اینک که کارگران پروژه‌ای نفت و گاز پا پیش گذاشته و جسورانه در ابعاد گسترده‌ای دست به اعتصاب زده‌اند فرصت را از دست ندهیم و در سرتاسر کشور بویژه در صنایع کلیدی با خواباندن تولید، متحدانه به این اعتصابات ملحق و به مثابه یک مطالبه فوری خواهان لغو مصوبه مزد ارگان ضد کارگری و حکومتی شورای‌عالی کار و تعیین حداقل مزد با توافق نماینده های منتخب و مستقیم خود بشویم.

-کارگران شرکت گروه ملی صنعتی فولاد اهواز نیز طی پیامی همبستگی خود را  با همقطارانشان  در شرکت نفت در اعتراض به افزایش ناعادلانه ۲۷ درصدی دستمزدها در مقابل تورم ۷۰درصدی اعلام داشته اند.

-شورای بازنشستگان ایران و بازنشستگان مستقل تهران در پیامی مشترک از اعتراضات و اعتصابات گسترده کارگران حوزه نفت و پتروشیمی اعلام حمایت کرده اند.

-سندیکای شرکت واحد نیز طی بیانیه ای حمایت خود را  از اعتصابات  سراسری کارگران پروژه ای نفت و گاز و…اعلام کرده است.

اعتصاب کارگران نفت و گاز و فولاد و استقبال وسیع از آن، یک تحول مهم از در اوضاع سیاسی کشور است و باید هرچه وسیعتر و به هر شکل ممکن از آن اعلام حمایت کرد. 

حزب کمونیست کارگری ایران

۹ اردیبهشت  ۱۴۰۲،  ۲۹ آوریل ۲۰۲۳

اینرا هم بخوانید

بیانیه ۶۱ وکیل: طرح نور پلیس خلاف قانون و آزادی‌های عمومی است

۶۱ وکیل دادگستری با صدور بیانیه‌ای با انتقاد شدید از آغاز به کار مجدد گشت‌های …