تراژدی شرح حادثه جانباختن ٥ کارگر  در یک کارگاه مقواسازی  در پاکدشت

خبر؛ دادستان  دادستان شهرستان پاکدشت به  ایلنا گفت:  که پنج کارگر یک کارخانه مقواسازی در روستای محمودآباد پاکدشت در محل کار جانباخته اند. او گازگرفتگی یا برق گرفتگی در محل کار را علت این حادثه اعلام کرد.  کارگاه تولیدی «فاقد مجوز بوده است».

تراژدی شرح حادثه جانباختن ٥ کارگر؛ دوشنبه ١١ تیر- کارگران متوجه می‌شوند که آب داخل دیگ به صورت غیرمتعارف کم و دیگ سوراخ شده است، به منظور بررسی موضوع اولین کارگر به زیرزمین می‌رود که دیگر باز نمی‌گردد و به همین ترتیب چهارنفر دیگر با ورود به زیرزمین اثری از آنان یافت نمی‌شود.

شرایط سخت و نا امن کار هر روز جان عده ای از کارگران را مورد مخاطره قرار میدهد. هر روز موارد متعددی از آسیب دیدن و یا کشته شدن کارگران بر اثر عدم وجود امکانات ایمنی در گوشه و کنار این جامعه مصیبت زده اتفاق میافتد که تنها تعداد کمی از آنها ثبت و یا منتشر میشود.

 

از دلائل مهم بروز حوادث ناگوار و بالا بودن میزان مرگ ناشی از کار

١ـ عدم وجود وسایل ایمنی و حفاظتی اصولی، کافی و مرغوب و در انطباق با آخرین امکانات ایمنی .

٢ـ شدت کار و طولانی بودن ساعات کار یکی دیگر و اصلی ترین عوامل بروز سوانح و مرگ است. کارفرمایان اغلب برای بالا بردن شدت کار و تحت فشار قرار دادن کارگران برای تحرک و کار بیشتر تا آنجا که ممکن است از بکارگیری وسایل ایمنی پرهیز میکنند. زیرا استفاده از وسایل ایمنی در عین حال از تحرک و سرعت کار کارگر میکاهد. کارگاه مقوا سازی روستای محمودآباد پاکدشت بدون مجوز و ثبت نشده بوده است. در این کارگاه ها که کارگران بدون قرار داد بکار مشغولند، شرایط استثمار وحشی به معنی پایین ترین مزد و در محیط نا امن کار اداره میشود، حوادث مرگبار کار بیشترین تلفات جانی را از کارگران میگیرد و گرفته است.

آنچه مسلم است این است که سرمایه داران همچون کالایی بی ارزش به کارگر مینگرند و آنچه که برایشان اهمیت حیاتی دارد کسب سود هر چه بیشتر است. و از آنجا که رعایت اصول ایمنی و بهداشت محیط کار جز هزینه هاست و از سود آنها میکاهد، بنابراین طبیعی است که سرمایه داران به این مساله توجه چندانی نکنند.

کارفرمای کارگاه مقوا سازی  روستای محمودآباد پاکدشت و دولت مفصر اصلی جانباختن ٥ کارگر هستند.

توجه به ایمنی محیط کار توسط کارگران باید تامین و تضمین شود. هدف سرمایه داران و کارفرماها، سود بیشتر، با استثمار  شدید است. کارگران با اتکا به دستاوردهای بین المللی باید تلاش کنند محیط کار را ایمن نگهدارند؛ تضمین ایمنی و بهداشت محیط کار و تقلیل مخاطرات کار به حداقل ممکن، بدون هیچ صرفه جویی، با استفاده از پیشرفته ترین تسهیلات و امکانات مورد استفاده در سطح جهان، نظارت و معاینه پزشکی منظم در برابر مخاطرات و بیماری های حرفه ای(که در محیط کار از قبیل بیماری های ریوی، کمر درد و فشار بر روی اعصاب و عضلات و کلیه و چشم وارد میشود) و ناشی از کار، توسط مراجع پزشکی مستقل از کارفرما، به هزینه کارفرمایان و دولت، بیمه کامل کارگران در مقابل صدمات و خسارات ناشی از کار، اعم از اینکه در محیط کار و یا خارج آن رخ دهد و بدون اینکه کارگر نیازی به اثبات قصور کارفرما و یا مدیریت داشته باشد، پرداخت حقوق کامل بازنشستگی به کارگرانی که در نتیجه صدمات ناشی از کار توانایی کار کردن را از دست میدهند، در راس مطالبات و خواستهای فوری و دائمی کارگران باید قرار گیرد.

برای جلوگیری از مرگ و سوانح کار حساس بودن به امکانات محیط کار  امری مهم  و ضروری است. کارگران باید همه جا، دائما نسبت به بی تفاوتی به امر بهداشت و ایمنی محیط کار هشدار بدهند. اولین گام جمع شدن و تشکیل مجمع عمومی است. جمع شدن و به بحث گذاشتن شرایط ایمنی محیط کار و تحت فشار گذاشتن کارفرما و ارگانهای مسئول با قدرت و تصمیم جمعی عملی میشود.

 

اینرا هم بخوانید

پیام ۴ زندانی سیاسی اعدام شده به مردم – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …