حزب کمونیست کارگری: اعتراض و اعتصاب کارگران شهرداری ها در ١٥ شهر

پیش بسوی اعتصابات سراسری، پیش بسوی ایجاد شوراها
طی بیست روز اخیر کارگران شهرداری برای پیگیری خواستها و مطالباتشان در حداقل پانزده شهر یعنی در شهرهایی چون تهران، کرج، اهواز، شاهین شهر، بجنورد، مشهد، بندر امام، اروند کنار، منجیل، سراوان، خرمشهر، یاسوج، کوت عبدالله، گلستان و روانسر دست به اعتصاب و تجمع زده اند. محور مشترک همه این اعتراضات، اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها و حق بیمه، قراردادهای موقت کاری و نداشتن امنیت شغلی و شرایط اسفناک کاری است.
خواستها و اعتراض مشترک این کارگران بستر مناسبی برای سازمانیابی و رفتن بسوی اعتصابات سراسری برای عقب زدن تعرضات هر روزه دولت و کارفرمایان دزد و مفتخور به زندگی و معیشت این کارگران و تحمیل خواستها و مطالباتشان است. ایجاد شوراهای هماهنگی اعتصابات از سوی کارگران شهرداری در تمام شهرها یک گام مهم و عملی در متشکل شدن و تدارک اعتصابات سراسری آنان است. باید وسیعا به تدارک آن رفت.
در زیر روزشماری از اعتراضات کارگران شهرداری در بیست روز اخیر را ملاحظه میکنید:
-روز ٧ خرداد کارگران شهرداری باسمنج آذربایجان شرقی مقابل شهرداری در اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود دست به تجمع زدند.

  • روز ٧ خرداد کارگران شهرداری سراوان در استان سیستان و بلوچستان نسبت به عدم دریافت چندین ماه حقوق عقب‌افتاده خود دست به اعتراض زدند. کارگران شهرداری سراوان می‌گویند: «سه ماه است که مطالبات ما پرداخت نشده است و عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران شهرداری سراوان، موجب شده که در وضعیت نامناسب اقتصادی به سر ببریم”
  • روز ٧ خرداد كارگران شهردارى اهواز در منطقه كوى علوى (شلنگ آباد) به دليل عدم پرداخت حقوقشان دست به اعتصاب زدند.
    -روز شنبه ١٠ خرداد برای یازدهمین روز متوالی، کارگران شهرداری شاهین شهر دراعتراض به قراردادهای غیر مستقیم و موقت کاری، نداشتن امنیت شغلی، عدم اجرای طرح طبقه بندی وکاهش حقوق و تعویق پرداخت دستمزدها به اعتصابشان ادامه دادند ومقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.
  • روز ٥ خرداد ماه برای سیزدهمین روز متوالی، کارگران مناطق ۴ ، ۵ و ۶ شهرداری اهواز در اعتراض به عدم رعایت اصول بهداشتی درچارچوب مقابله با ویروس کرونا و پرداخت نشدن به موقع دستمزدهایشان به طور هماهنگ دست به اعتصاب زده و در محل کار خود تجمع کردند.
    -روز ٤ خرداد کارگران شهرداری بندرامام در اعتراض به تعویق پرداخت ٥ ماه دستمزد و دیگر مطالباتشان برای دومین روز مقابل شهرداری ماهشهر تجمع کردند.
  • صبح روز اول خرداد، کارگران سازمان پسماند شهرداری بجنورد در اعتراض به قراردادهای موقت یکساله مقابل ساختمان شهرداری و شورای اسلامی شهرتجمع کردند وخواهان عقد قرادادهای دائم شدند.
    -روز ٢٩ اردیبهشت، کارگران شهرداری اروند کنار آبادان در استان خوزستان برای سومین روز متوالی در اعترض به عدم پرداخت ٥ ماه حقوق دست از کار کشیدند و مقابل ساختمان این شهرداری تجمع کردند.
    -روز ٣١ اردیبهشت کارگران شهرداری خرمشهر برای چندمین روز متوالی در اعتراض به تعویق پرداخت ٤ ماه مزد و همچنین عیدی و حق اضافه کاری هایشان دست به تجمع ردند.
    -روز ٢٧ اردیبهشت، کارگران فضای سبزناحیه ٣ منطقه ٢٠ شهرداری تهران در اعتراض به عدم پرداخت حقوق فروردین ماه و عیدی وسنوات پایان سال، نداشتن امنیت شغلی و عدم وجود تجهیزات بهداشتی لازم در مقابله با کرونا اعتراض کردند.
  • روز ٢٦ اردیبهشت پاکبانان یاسوج طی نامه ای سرگشاده به رسانه ها اعتراض خود را به معوقات مزدی ۴ ماهه خود و عدم اختصاص امکانات پیشگیری از ابتلاء به بیماری کرونا و از جمله عدم دریافت ماسک و دستگس از طرف شهرداری اعتراض داشتند.
  • روز ٢٦ اردیبهشت پاکبانان حمیدیه در تماس با رسانه های دولتی اعتراض خود را به تعویق ماهها دستمزد و عدم اختصاص امکانات پیشگیری از بیماری کرونا توسط شهرداری اعلام داشتند. این کارگران در روز قبل از آن تجمع داشتند.
  • روز ٢٤ اردیبهشت، جمعی از کارگران شهرداری منطقه ٣ کرج در اعتراض به عدم تحقق مطالبات معوقه و شرایط به شدت بغرنج معیشتی خود دست به تجمع زدند.
  • روز ٢٣ اردیبهشت کارگران شهرداری کوت عبداله در دومین هفته اعتراضاتشان بخاطر نپرداختن دو ماه حقوق و حق سنوات سال ٩٨ خود دست از کار کشیده و تجمع کردند.
  • روز ٢٢ اردیبهشت، کارگران پیمانی شهرداری منجیل درادامه اعتراضاتشان بخاطر عدم تبدیل وضعیت قراردادها به قراردادهای دائم و سطح پایین حقوقها تجمع کرده و خواستار حذف شرکت پیمانکاری و عقد قرارداد دائم شدند.
  • روز یکشنبه ۲۱اردیبهشت ماه، جمعی از کارگران شهرداری روانسر نسبت به عدم دریافتی دو ماه حقوق خود دست به اعتراض زدند.
  • ۲۱ اردیبهشت تعدادی از کارگران شهرداری تبریز در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها و قراردادهای موقت کاری خود در محوطه عمارت تاریخی ساعت این شهر تجمع کرده اند.
  • روز ١٨ اردیبهشت، کارگران فضای سبز شهرداری شهرگلستان در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق دست به تجمع مقابل فرمانداری شهرستان بهارستان
    پیش بسوی اعتصابات سراسری
    حزب کمونیست کارگری ایران
    ١٢ خرداد ۱۳۹۹، ١ ژوئن ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

فراخوان‌های تجمع در اعتراض به حکم اعدام توماج در روزهای آینده

فراخوان‌های تجمع در اعتراض به حکم اعدام توماج در روزهای آینده -کبک  ( کانادا) جمعه …