حزب کمونیست کارگری: ادامه اعتراضات کارگران معدن کرومیت فاریاب و چند خبر اعتراضی دیگر

  • روز ١٢خرداد، کارگران معدن کرومیت امین یار فاریاب درادامه دور جدید اعتراضشان که از روز 6 خرداد شروع شده است، بار دیگر در مقابل فرمانداری تجمع کردند. کارگران معدن کرومیت فاریاب با تعطیلی معدن از کار بیکار شده اند. تامین اجتماعی بدلیل عدم پرداخت حق بیمه و قرار نگرفتن اسامی آنها در اختیار این سازمان از سوی کارفرما، این کارگران را تحت پوشش همان حداقل “بیمه بیکاری” قرار نمیدهد. اداره کار نیز اعلام کرده است که پرداخت حق بیمه در شرایط مقابله با کرونا تنها در صورتی توسط دولت پرداخت می شود که بنا بر مستندات شیوع کرونا سبب تعطیلی کسب و کار شده باشد. بدین ترتیب کسی جوابگوی کارگران نیست و آنها در بی تامین مطلق رها شده اند. اعتراض این کارگران به تعویق پرداخت دستمزدها و حق بیمه و تعطیلی کارخانه و بی تامینی معیشتی شان است. در حرکت اعتراضی روز ١١ خرداد کارگران بدنبال اینکه تامین اجتماعی استان کرمان فرصتی مجدد به کارفرما برای پرداخت حق بیمه کارگران داد، به اعتراضات پایان دادند.

بدنبال اعتراضات دامنه دار اواخر اردیبهشت ماه این کارگران جلسه شورای تامین استان برگزار شده و کارفرما به پرداخت حقوق معوق کارگران از اواخر سال گذشته تاکنون و حق بیمه آن ها تا پایان خرداد ماه متعهد شد. اما کارفرما بخشی از حقوق و بیمه کارگران را پرداخت نکرد و این باعث اعتراض کارگران از روز سه شنبه 6 خرداد ماه گردید.

  • روز ١١ خرداد آبادان کارگران اخراجی فاز۳ پالایشگاه آبادان که قرارداد پیمانی آنها به اتمام رسیده با تجمع مقابل دفتر مرکزی این پالایشگاه تجمع کرده و خواستار بازگشت مجدد به ‌کار شدند. تعداد این کارگران ٣٠ نفر است و چند سالی است که به عنوان مقاطعه کار در این پالایشگاه مشغول به کار بودند. اکثر کارگران مقاطعه کار اخراجی بین ده تا ١٥ سال در پالایشگاه آبادان سابقه کار دارند و قراردادهای آنها ٤٠ تا ٥٠ روزه و یا ٤ تا ٦ ماه است و بعد از اتمام هر پروژه ای کار آنها تعطیل میشود. اکنون پیمانکار به بهانه جلوگیری از گسترش ویروس کرونا آنها را اخراج کرده است. به گفته کارگران در حال حاضر در کارگاه‌های فنی پالایشگاه که معمولا با پنج نفر اداره می‌شد فقط ۲ نفر کار می‌کنند و سایر کارکنان اخراج شده اند.
  • تعدادی از کارگران معترض به قراردادهای یک ماهه وکاهش حقوق مجموعه هتل شهرزیرمجموعه سازمان بازنشستگی شهرداری تهران به بهانه کرونا از کار اخراج شدند. ماجرا از این قرار است که درماه های پایانی سال گذشته جمعی ازکارگران این مجموعه در اعتراض به قرداداهای یک ماهه وکاهش حقوقشان در نیمه دوم سال در مقابل دفتر شرکت عمران تهاترشهر به عنوان بهره ‌بردار هتل شهر تجمع کردند. از آن تاریخ بمرور تعدادی از کارگران حاضر درتجمع با سوابق کاری 5 تا 18 ساله از کار اخراج شدند. بنا بر خبرها با شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه سال گذشته که باعث تعطیلی بسیاری از مشاغل به ویژه مشاغل مرتبط با حوزه گردشگری و خدمات از جمله هتل‌ها گردید، هتل شهر نیز تعطیل اعلام شد. در فروردین ماه کارکنان این مجموعه منتظر بازگشت به کار بودند که در روزهای آغاز سال جاری موج جدیدی از بیکارسازی در این مجموعه انجام و نفراتی که در آن تجمع حضور داشتند با نامه پایان همکاری از سوی شرکت عمران تهاتر مواجه گردیدند و در طول این سه ماه نفرات جدیدی در این هتل مشغول به فعالیت شده‌اند .
  • روز 8خرداد، جمعی از کارگران عضوتعاونی مسکن پاکدشت دراستان تهران در اعتراض به بلاتکلیفی 18 ساله دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان زدند. کارگران شهرستان پاکدشت به امید صاحبخانه شدن 18 سال پیش هر آنچه اندوخته داشتند را به حساب تعاونی مسکن کارگران واریز کردند تا شاید با خرید قطعه زمینی بتوانند خانه‌ای برای خود ساخته و از زیربار پرداخت اجاره ‌بهای سنگین رها شوند. اما اکنون زمینی بیابانی در منطقه «حصار امیر» به نام کارگران داده شده و گفته شده است که در این زمینها به دلیل مشکلات محیط زیستی و سطح ارائه خدمات امکان ساخت‌ وساز وجود ندارد و در این میان کارگران سرگردان ادارات مختلف برای دریافت حق خود هستند. به گفته کارگران در فاز نخست به بیش از 4 هزار نفر زمین‌هایی با صدور سند تک ‌برگ فروخته شد که این فقط روی کاغذ است و در واقعیت هیچ ساختمانی در اختیار کارگران نیست. در فاز دوم هم ساختمان‌های نامرئی کارگران را برای فروش آماده کردند و تعداد اندکی نیز با قیمت‌های نجومی به فروش رسیده است اما چیزی به کارگران نرسیده است.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
حزب کمونیست کارگری ایران
١١ خرداد ۱۳۹۹، ٣١ مه ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

Support the women in Iran against the brutal Islamic regime!

To political parties, trade unions and human rights organisations around the world On 13 April, …