دادخواهی، دادخواهی، دادخواهی…

این کلمات را حامد اسماعیلیون در مراسم بزرگداشت همسر و فرزندنش، پریسا اقبالی و ری را، که در جنایت سقوط هواپیما توسط جمهوری اسلامی کشته شدند، مورد تاکید قرار داد. او تنها راه تابیدن نوری بر قلبهای به تاریکی نشسته خانواده های کشته شدگان پرواز ۷۵۲  را دادخواهی، تحویل جعبه سیاه و آشکار شدن رازهای این پرواز مرموز دانست. در این مراسم که در تورنتو کانادا برگزار شد  بیش از ۱۵۰۰ نفر شرکت داشتند .

دادخواهی آن مسیری است که برای خلاص شدن از یک حکومت وحشی و آدمکش در مقابل همه مردم ایران قرار دارد. این جنبشی است که می تواند همه کسانی که زخمی از این رژیم جانی بر تن دارند را با یکدیگر متحد کند تا بر هیولای اسلامی غلبه یابند. جامعه ایران دیگر نمی تواند به اوضاع “عادی” بر گردد تا زمانی که معلوم نشود چطور و چگونه یک هواپیمای مسافربری در نزدیکی یک فرودگاه بین المللی توسط موشک های سپاه پاسداران سرنگون شد و جان ۱۷۶ انسان را گرفت.

جامعه نمی تواند از خون ریخته شده ۱۵۰۰ نفر از مردم شریف و معترض در خیزش آبان بگذرد. جامعه نمی تواند اجازه دهد که دستگیر شدگان اعتراضات آبان در اسارت جمهوری اسلامی باقی بمانند و خطر مرگ و اعدام بالای سرشان باشد. جامعه نمی تواند شاهد هر روزه فاجعه ای جدید  و قربانی شدن مردم بی گناه باشد. جامعه نمی تواند به آرامش برسد تا زمانیکه قاتلین و مسببین همه فجایع تحمیل شده بر مردم ایران بر سر کارند. بی جهت نیست که اعتراض و مبازه علیه حکومت جنایت و آدمکش  جمهوری اسلامی از هر سو بلند است. بی جهت نیست که مادران دادخواه خاوران برای خانواده های کشته شدگان پرواز ۷۵۲ پیام می فرستند با آنها همدردی میکنند و از یک درد مشترک سخن می گویند. درد مشترکی که که بدون مجازات جنایتکاران که برای بقای خود جان عاشق دهها هزار انسان را گرفتند درمان نخواهد شد.

واقعه سرنگون شدن هواپیمای اوکراین توسط سپاه پاسداران یک جنایت عامدانه ، فجیع و هولناک بود. همه خصوصیات ضد انسانی جمهوری اسلامی در این جنایت نقش افرینی کردند. آدم کشی، پلیدی، دروغگویی، فریبکاری و رندی اسلامی. هر روز که می گذرد ابعاد تازه ای از این جنایت روشن می شود. بنا به گزارشات تازه مکالمات پرواز “آسمان” و “قطر” با برج مراقبت موید این است که این دو هواپیما نیز شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی را مشاهده و آن را به برج مراقبت گزارش کرده بودند.  بنابراین مقامات حکومت و سازمان هواپیمایی کشور از همان اول از ماجرای شلیک موشک به هواپیما خبر داشته اند. با اینحال علی عابدزاده، رئیس این سازمان پس از ساقط شدن هواپیما ۷۵۲ اعلام کرد: “آنچه برای ما محرز هست و با اطمینان می توانیم بگوئیم این است که موشکی به این هواپیما اصابت نکرده است. مگر می شود پدافند به هواپیمایی شلیک کند که ۸ هزار پا ارتفاع دارد؟”  و حالا ما این سئوال را در مقابل جمهوری اسلامی قرار می دهیم: مگر می شود که شما این کار “ناممکن” را بکنید و بعد آنرابه حساب “خطای انسانی” بگذارید؟ در همانحال خاطر نشان کنیم که  وزیر حمل ‌‌و نقل کانادا از جمهوری اسلامی خواست که توضیح دهد، به چه دلیل به‌ دنبال حمله موشکی اجازه پرواز به هواپیمای مسافربری داده است؟ به گزارش سایت سی.بی.سی کانادا، وزیر حمل‌‌ و نقل مارک گارنیو گفت، او می‌خواهد بداند که به چه دلیل ایران فضای هوایی خود را همان شب که دو موشک به هواپیمای مسافربری شماره ۷۵۲ شلیک کرد و ۱۷۶مسافر آن راکه ۵۷ تن از آنها کانادایی بودند را کشت، باز نگه داشت و آیا ایران عمداً اجازه داد که هواپیمای مسافربری به عنوان یک پوشش انسانی پرواز کند.

تلاشهای فراوانی در جریان است که علیه جمهوری اسلامی به خاطر سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی اعلام جرم شود تا این رژیم جانی برای محاکمه به یک دادگاه بین المللی کشانده شود. در این رابطه “علی گرجی”، عموی پونه گرجی ( یکی از کشته شدگان پرواز۷۵۲) از ثبت شکایتی علیه جمهوری اسلامی در دادگاه انتاریو و تحت بندی از مجموعه قوانین جزایی کانادا خبر داد. وی در گفتگو با ایران وایر اعلام داشت: “مسوول و آمر این جنایت خامنه‌ای و فرمانده‌های نظامی هستند و خوشبختانه خانواده‌های دیگر هم به ما پیوسته‌اند. منتها به خاطر این‌که خانواده‌ها را در ایران تحت‌فشار گذاشته‌اند بنا شده است اسم شاکیان علنی عنوان نشوند که همه بتوانند با خیال راحت به ما بپیوندند.”

علی گرجی می‌گوید برخی از خانواده‌های اوکراینی هم به گروه شاکیان پیوسته‌اند: “بخشی از ادعای ما در شکایت این است که شلیک عامدانه بوده است و به دنبال اثبات این هم هستیم. این یک تلاش بین‌المللی خواهد بود و ما شواهد زیادی هم داریم و با متخصصان زیادی هم در تماس هستیم.”

همچنین باید اشاره کنیم که بنا اخبارمنتشر شده  دادستان کل اوکراین در پی باز کردن پرونده ای برای جمهوری اسلامی بدلیل ارتکاب به قتل عمد در سرنگون کردن پرواز ۷۵۲ است. موضوعی که اگر با جدیت دنبال شود راه را برای محاکمه جمهوری اسلامی در یک دادگاه بین المللی هموارتر خواهد کرد.

 اقدام جمهوری اسلامی در قتل و کشتار سرنشینان پرواز ۷۵۲ رابطه ناگسستنی با دیگر اقدامات جنایتکارانه جمهوری اسلامی در چهل و یکسال گذشته و بویژه کشتار مردم معترض  در آبان سال ۹۸ دارد. عده ای می پرسند آیا پرونده این جنایت در بایگانی خاک خواهد خورد؟ از نظر مردم هیچکدام از جنایات جمهوری اسلامی به دست فراموشی سپرده نشده اند. پرسش واقعی تر این است که ما چگونه نگذاریم که جمهوری از این مهلکه ای جان سالم بدر ببرد؟ پاسخ به این سئوال تعرض هر چه بیشتر به جمهوری اسلامی و بسیج بیشترین قوا برای سرنگونی این حکومت و محاکمه و مجازات سران  آن در دادکاههای علنی و عادلانه است.

حسن صالحی

انترناسیوال 854

اینرا هم بخوانید

به یاد فرامرز اصلانی– حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۶۸۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …