در حاشیه اخبار کارگری

کارگر کمونیست ۵۷۱

 حوادث کار

اول ماه مه و دستاوردها  گامهای مشترک کارگران

در باره یک الگوی مثبت: گزارش نجیبه صالح زاده و محمود صالحی

 

 

حوادث کار

در سال ۱۳۹۷ تعداد آسیب‌های شغلی، ۹۹۹۶ حادثه بوده! تعداد 678 کارگر در اثر حادثه کار کشته شده اند.

 

۱۰ اردیبهشت ۹۸- “حبس شدن هشت کارگر در پی آتش‌سوزی و ریزش تونل در حال ساخت تهران ـ شمال

رئیس جمعیت هلال احمر چالوس با بیان اینکه ۳ نفر در حادثه انفجار تونل البزر آزاد راه تهران شمال کشته شدند، گفت: هشت نفر دیگر از کارگران محبوس در حادثه انفجار و ریزش تونل در حال ساخت از محل حادثه خارج شدند”.

 

فروردین ۹۸- ۱۱ کارگر معدن زغال‌سنگ سوادکوه به علت آتش‌سوزی مسموم شدند.

به گفته رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی مازنداران آتش‌سوزی در معدن زغال سنگ کارسنگ سوادکوه واقع در استان مازنداران موجب مسمومیت ۱۱ کارگر شد. این حادثه شامگاه شنبه ۳۱ فروردین رخ داد. و “اتصالی کابل های داخل تونل” علت وقوع حادثه و دلیل آتش سوزی اعلام شده که دود ناشی از این آتش‌سوزی باعث مسمومیت کارگران شد.

 

فروردین ۱۳۹۸- سوختگی ۷ کارگر در چناران به‌دلیل واژگونی ظرف حاوی مواد مذاب.

کارگران در حال جابه‌جایی مواد مذاب بودند که ظرف حاوی مواد، واژگون شده و افراد مذکور دچار سوختگی می‌شوند.

 

فروردین ۱۳۹۸- کشته و زخمی شدن ۳ کارگر کارخانه فولاد یزد

صبح روزشنبه ۱۷ فروردین، ۳ کارگر کارخانه فولاد یزد حین کار درعمق کانال برق کشته وزخمی شدند.

 

۱۷ فروردین ۱۳۹۸- دوانفجار در صنایع دریایی درویشی

در این روز در حادثه دو انفجار پیاپی صنایع دریایی درویشی  که زیر مجموعه‌ وزارت دفاع ایران واقع در کیلومتری غرب بندرعباس است موجب مرگ 2 کارگر و یک امدادگر شد.

 

۱ فروردین ۱۳۹۸- در اولین روز سال ۹۸، چهار کارگر در شهر پیربخش زاهدان به داخل چاه سقوط کردند. سه تن از این کارگران در این حادثه جان باختند.

 

در سال ۱۳۹۷ تعداد آسیب‌های شغلی، ۹۹۹۶  حادثه بوده!

ایران یکی از بالاترین آمارهای مرگ بر اثر سوانح کار را دارد.

نزدیک به ۱۰ هزار حادثه کار و کشته شدن نزدیک به هزار کارگر در حوادث کار در سال ۱۳۹۷ به دلیل حوادث ناشی از کار، یکی از عمیقترین مشکلات کارگران در حکومت اسلامی سرمایه است.

شرایط سخت و نا امن کار هر روز جان عده ای از کارگران را مورد مخاطره قرار میدهد.

هر روز تعدادی از کارگران به دلیل ایمن نبودن محیط کار، و بی توجهی کارفرمایان به استانداردهای لازم برای کار، دچار حوادث کار می شوند، تعدادی از آنان جان خود را از دست داده و تعدادی هم دچار معلولیت هایی می شوند که امکان کار را از آنان می گیرد. آمار دقیقی از این قربانیان وجود ندارد.

بسیاری از دولت های کشورهای در حال توسعه نیز آمار دقیق و واقعی از تلفات خود ارائه نمیدهند. اما به جرات می توان ادعا کرد که تعداد کشته شدگان حوادث کار بیشتر از کشته شدگان جنگ است.(در ایران تحت حاکمیت حکومت اسلامی  در فاصله سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶، ۱۵ هزار و ۹۹۷ نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند.)  به یقین  این آمار تمامی حقایق حوادث کار نیست. ارائه آمار دقیق در این زمینه به معنی صحه گذاشتن بر استثمار بی حد و اندازه ای است که سرمایه داری بر آن استوار است.

حوادث محیط کار جرم جنایی است. محیط کار جایی است که کارگر بخش اعظم زندگی اش را در ان میگذراند.

محیط کار باید جای امن سالم و تمیزی باشد.

 

اول ماه مه و دستاوردها

گامهای مشترک کارگران

امسال در سطح سراسری  گام های مشترک کارگران ایران برای بزرگداشت اول ماه مه برجسته و جلوه ای از هماهنگی بود.  سندیکای کارگران شرکت واحد، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، گروه اتحاد بازنشستگان، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، اتحاد سراسری بازنشستگان، اتحادیه نیروی کار پروژه ای، بازنشستگان سندیکای بافنده سوزنی، بازنشستگان فلزکار-مکانیک، جمعی از کارگران صنف فلز کار و مکانیک و اتحادیه ی آزاد کارگران ایران روز اول ماه مه کارگران و زحمتکشان را به تجمع در برابر مجلس اسلامی فرا خواندند. مراسم روز جهانی کارگر مقابل مجلس اسلامی با شرکت صدها نفر برگزار شد. نیروهای امنیتی لباس شخصی ها و پلیس به شرکت کنندگان حمله وحشیانه ای کردند و با زور دستگیری ها و تهدید مراسم را تعطیل کردند و با این سرکوب وحشیانه حکومت اسلامی برگ سیاه دیگری به جنایت هایش علیه کارگران و مردم ناراضی اضافه کرد.

گامهای مشترک تشکلهای مستقل کارگران از دو زاویه  قابل توجه است، یکم امسال گامهای مشرک و اتحاد تشکلهای مستقل کارگران و بازنشسته ها به درجه بالایی اهمیت همبستگی و اتحاد تشکلهای مستقل کارگری را تجربه کرد. دوم گامهای مشترک کارگران و فعالین کارگری و بازنشسته ها و معلمان و اقدام هوشیارانه تجمعهای معلمان در بیش از ۱۵ استان تجربه ای انقلابی است که اعتماد به مبارزات و فراخوانهای کارگران و معلمان و بازنشسته ها را بیشتر و وزن سیاسی مبارزات آنها و جایگاه اجتماعی فعالین کارگران و معلمان را تحکیم و قوی کرده است.

در روزهای ۱۱و۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ جنبش کارگری و معلمان و بازنشسته ها با گامهای مشترکشان در مقابل مجلس اسلامی با فریادهای آزادیخواهانه آنها، با تجمعات سراسری معلمان و استقبال با شکوه از فراخوان “شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران” سنت نوین و مورد اعتماد را تجربه کرده است. اگر اقدامات امنیتی و نظامی و حضور گله های وحشی لباس شخصی ها نبود، به یقین هزاران نفر از کارگران، معلمان و مردم ناراضی از فقر و گرانی و بیکاری و فساد  در تهران به  میتینگ روز جهانی کارگر در مقابل مجلس اسلامی میپیوستند. اول ماه مه امسال و تجمعات معلمان در بیش از پانزده استان و تجمع بازنشسته ها در ۱۷ اسفند حلقه های بهم پیوسته و محکم جنبش طبقه کارگر و مزدبگیران جامعه علیه نظام اسلامی سرمایه در ایران است. دستاوردهای یازده و دوازده اردیبهشت ادامه جنبش سیاسی ــ اعتراضی کل جامعه است که از دی ماه ۱۳۹۶ به مرور پیشروی کرده و افق سوسیالیستی جامعه را تقویت بخشیده است.

 

درباره یک الگوی مثبت: گزارش نجیبه صالح زاده و محمود صالحی

نجیبه صالح زاده و محمود صالحی فعالین سرشناس کارگران در کردستان و  در سطح بین المللی هستند. محمود صالحی با مقاومت های محکمش در زندان با مصاحبه های رادیکال در میدیای اجتماعی و تلویزیونها شناخته شده است. در آستانه روز جهانی کارگر به کارگران فراخوان شرکت در مراسمهای روز جهانی کارگر را منتشر کرد. و در روز ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ با نجیبه صالح زاده و همراه فعالین کارگری در شهر سقز در مارش و تجمع روز کارگر شرکت کرده بود. و در ارتباط با برپایی روز کارگر در شهر سقز گزارشی از سخنرانی های خودش (محمود صالحی) و نجیبه صالح زاده را در اختیاز عموم گذاشته است. این گزارش اقدام مثبت و قابل اتکایی است، و از خصوصیات فعال کارگری دخالتگر اجتماعی است. متن این گزارش در این شماره منتشر شده است.

اینرا هم بخوانید

پیام ۴ زندانی سیاسی اعدام شده به مردم – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …