دلار این هفته رکورد زد

این هفته  نرخ دلار رکورد زد. عصر روز چهارشنبه ٤ مهر ماه بازار بورس ارزهای خارجی جمهوری اسلامی اعلام کرد که قیمت دلار در”بازار آزاد غیررسمی” به ١٩ هزار تومان افزایش یافته است. برخی  دلیل این جهش قیمت دلار را سخنرانی ترامپ در سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی  و تاکید بر افزایش تحریمها اعلام کردند. متقابلا دولت و بانک مرکزی هم ضمی این امر را تائید کرده وافزایش قیمت دلار را هم تهدید  ادامه تحریمها ربط داده و رسما اعلام کردند که ترامپ در صدد قطع شاهرگ های دسترگی رژیم به ارزهای خارجی مورد نیازش می باشد. البته اینها توجیهات حکومتی برای تدام ادامه افزایش قیمت دلار و سایر ارزهای خارجی توسط دولت و حکومت می باشد.

اما در ورای این توجیهات حکومتی افزایش دلار دلایل سیاسی و اقنصادی معینی دارد که مهمترین آنها سیاستهای اقتصادی و پولی خود حکومت است که این وضعیت را بوجود آورده است. اقتصاد بحران زده و بی افقی محض رشد سرمایه گذاری های خارجی عدم امنیت سرمایه ؛بدون ارتباط با جهان سرمایه داری آزاد غرب، و.. از دلایل دیگر این وضعیت هستند. اقتصاد حکومت “اقتصاد جزیره ای” بسته  می باشد. همه چیز را دولت و بیت رهبری در دست دارند. اینها در واقع تعیین می کنند که اقتصاد، تازه اگر اقتصاد به معنای کلاسیک بورژوایی را بشود در این مورد به کار گرفت، که اولویتهای اقتصادی حکومت چیست  و چه مسیری باید برود. برای جمهوری اسلامی اقتصاد همان چیزی است که الان امروز در ایران حاکم گرادنیده است. دزدی، غارت، همه چیز در خدمت هزینه های سرسام آور دم و دستگاه سرکوب رژیم، تامین حضور نظامی و جنگ های نیابتی تش در منطقه و… ودر کنار آن تحمیل فقر و فلاکت و بیکاری و گرانی های هر چه بیشتر بر گرده مردم. این اقتصاد و سیاست اقتصادی حکومت است. فروش نفت و صادرات منبع اصلی تامین هزینه های حکومت می باشد.

حکومت بارها مقصر این وضعیت را تحریمها اعلام کرده و می کند. نزدیک به ٤٠ سال است که این را می گویند. اثرات  تحریمها  بر اقتصاد حکومت هر چند قابل انکار نیست، ولی همه علت این وضعیت اقتصادی نیست. سیاستهای اینها از جمله سیاستهای پولی و ارزی شان در دو دهه گذشته یکی از دلایل اصلی افزایش روز به روز قیمت ارزهای خارجی می باشد. سالهاست که دولت ها در تقلا و تلاش هستند که نرخ ارز را آزاد بکنند. هر بار تلاش کردند بعدا پس گرفتند. الان از دوره دولت روحانی رسما اعلام کرده اند که سیاست پولی شانآزادی سازی قیمت  ارزهای خارجی بوده و دولت این پروسه را تا رسیدن و ارز تک نرخی و ثبت آن، مدیریت خواهد کرد. این اساس آن سیاستی است که افزایش قیمتهای امروزی ارزهای خراجی را به دنبال داشته است. دولت و سیاستش رسما بالا بردن و بالا نگه داشتن قیمت ارزهای خارجی، فروش ارز برای تامین هزینه های ریالی اش می باشد. از نتایج و تبعات این سیاست، افزایش مدام قیمت دلار  و سایر ارزهای خارجی می باشد.

با این توضیحا ت بد نیست مروری کوتاه به افزایش قیمت ارزهای خارجی بویژه دلار در هفته ای که گذشت بپدازیم. ابتدا چند خبر.

*بر اساس اخبارو گزارشات رسانه های حکومتی قیمت دلاربعد از ظهر روز چهارشنبه ٤ مهردر بازار “غیر رسمی” به ١٨ هزار تومان رسیده است. در سامانه های ارزی” نیما و سنا” که دولت برای خرید و فروش ارزهای خارجی راه انداخته قیمت دلار ١٤ هزار تومان اعلام شده است.

*تسنیم سایت وزارت اطلاعات رژیم در این مورد گزارش داده:” از صبح امروز قیمت دلار و سایر ارزها در خیابان فردوسی با رشدی چشم گیر موجب شد تا قیمت دلار از ١٧ هزار تومان عبور کند و به ١٨ هزار تومان تا ساعت ١٢:٥٠ دقیقه روز چهارشنبه ٤ مهر برسد.این خبرگزای مدعی شده که “هجوم مردم برای خرید دلار باعث بالا رفتن قیمت دلار شده است”.

۵ مهر ۱۳۹۷

*در سامانه های ارزی” نیما و سنا” که دولت برای خرید و فروش ارزهای خارجی راه انداخته قیمت دلار بالای ١٤ هزار تومان اعلام شده است. این دوسامانه در توجیه گرانی دلار که قرار بود با ایجاد وراه اندازی”بازار ارز ثانویه” قیمتها ثابت بشوند، ادعا کرده اند که “التهابات و شوکهای بازار آزاد” علت گرانی ارزهای خارجی از جمله دلار می باشد.به همین خاطرعرضه کنندگان ارزهای خارحی بویژه دلارقیمت ها را با “بازار عرضه و تقاضای آزاد تنظیم کرده اند.” این دو سامانه در دست دولت و بانک مرکزی و از یکی از عاملان مهم هدایت افزایش قیمت ارزهای خارحی  می باشد.

*گزارشات میدانی که در شبکه ها و مدیای اجتماعی منتشر شده حاکی از این است که دیروز در جریان سخنرانی ترامپ قیمت دلار تا مرز ١٧ هزار تومان رفت. عصر  دیروز این قیمت از مرز ١٧ هزار توامان گذشت و امروز به مرز ١٨ هزار تومان رسیده است.  در این میان بانک مرکزی و دست اندرکاران بازار ارزهای خارجی در بورس حکومت سکوت کرده و در توجیه گرانی هر لحظه ای قیمت دلار، ادعا میکنند که این موج گذرا بوده،و بعضا التهابات بازار ارز آزاد به آن دامن زده است”.

آنچه مسلم است بالا رفتن قیمت دلارادامه  خواهد داشت. بالا بردن و بالا نگه داشتن قیمت ارزهای خارجی سیاست رسمی دولت روحانی می باشد.در این میان پول حکومت ٨٠ درصد ازرشش را در برابر دلار آمریکا و سایر ارزهای خارجی از دست داده است.  معنای این یعنی گرانی های بیشتر برای مردم و درآمدهای افسانه ای روزانه  دهها هزار میلیاردی برای دولت وباندهای فاچاقچیان ارز های خارجی حکومت.

بالا بردن روزانه نرخ افزایش قیمت دلار توسط دولت، بانک مرکزی، دست اندرکاران بازار آزاد و دلالان حکومتی، اثرات و تبعات بسیار مخرب و ویران کننده ای برقدرت خرید و تامین هزینه های معیشت و گذران زندگی روزانه مردم تحمیل کرده است.

کاهش ٨٠ درصدی ارزش ریال در برابر دلار، معنایش کاهش ٨٠ درصدی قدرت خرید مردم می باشد. مردم و کارگران که دستمزدهای ریالی میگرند، مجبورند برای تامین حداقل های زنده ماندن، هزینه های زندگی شان را با دلار بالای ١٧ هزار تومان تامین نمایند. از قبل این گرانی ها کل حکومت در کنار درآمدهای افسانه ای از فروش و قاچاق دلار، درآمدهای سرسام آوری نیز از قبل گران فروشی، قبضه و کنترل بازار کالاهای اساسی گیرش می آید.

دولت، بانک مرکزی، صادر کنندگان و وراد کنندگان کنسرنهای بزرگش به همراه باندهای قاچاقچیان و مافیاری ارزی حکومت که در صرافی های تهران و در بازار آزاد ارز درچهار راه استانبول و خیابان فردوسی ساکن هستند، ازعاملان اصلی بالا بردن قیمت دلارمی باشند. افزایش وبالا بردن قیمت هر ساعتی ارزهای خارجی توسط دولت و مافیای ارزی باندهای حکومتی، یک سیاست رسمی دولت روحانی می باشد. همه این باندها در این پروسه سهیم بوده و سودهای روزانه هزاران میلیاردی نصیبشان میشود. بدین ترتیب چه گرانی دلار و چه گرانفروشی و افزایش روزانه قیمت کالاهای اساسی، یک منبع مهم درآمد برای حکومت سرمایه داران؛ دزدان و دولت قاچاقیچان می باشد. سیاست رسمی  پولی دولت روحانی  هدایت و مدیریت این روند پرسود برای کل نظام کثیف اسلامی می باشد.برای پایان دادن به این وضعیت باید دولت قاچاقچیان ارز و مافیای ارزی و کل نظام  غارتگر سرمایه داری اسلامی را به زیر کشید.

محمد شکوهی

4 مهر 1397، 26 سپتامبر 2018

 

 

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …