دور جدید اعتراضات ضد حکومتی درعراق

تلاش دولت عراق برای برقراری مقررات منع آمد و رفت در بغداد و چهارشهر جنوبی. اعتراض‌های ضد دولتی در بغداد و چند شهر دیگر در جنوب این کشور دست‌کم ٤٠ کشته و نزدیک به هزار و ۸۰۰ برجای گذاشته است.گروه تروریستی” عصائب اهل حق” مورد حمایت ایران به تظاهرکنندگان تیراندازی کرده‌اند.

. مردم معترض درشهر سماوه واقع در استان مثنی در جنوب شرق عراق مقر چند حزب و گروه اسلامی از جمله حزب فضلیت، حزب الدعوه، عصائب اهل الحق و جریان حکمت را به آتش کشیدند.  گردان‌های عصایب‌ اهل حق، از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراق هستند که روابط بسیار نزدیکی با ایران دارند. در اعترضات روز جمعه در عراق 23 نفر کشته و ۹۶۶ نفر زخمی شده‌اند.

*در ادامه اعتراضات روز جمعه در عراق؛ ساختمان استانداری در ناصریه به آتش کشیده شد . در ناصریه، مرکز استان ذی‌قار، معترضان ساختمان استانداری را به آتش کشیدند.به گفته خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز، در ناصریه چندهزار معترض وارد ساختمان استانداری شدند و بخشی از آن را به آتش کشیدند.
بنا بر اعلام پلیس در شهر عماره در جنوب‌شرق عراق نیز دست‌کم ۱۸ نفر در تلاش برای حمله به دفاتر محلی شبه‌نظامیان شیعه زخمی شده‌اند.

بر اساس اخبار و گزارشات منتشر شده در رسانه ها و مدیای اجتماعی تعدادی قابل توجهی از زنان عراقی امروز به جمع تظاهرکنندگان در بغداد و دیگر شهرها پیوسته اند. به گفته منابع خبری زنان عراقی همراه با مردان با سردادن شعارهای ضد حکومتی به این تظاهرات پیوستند. العربیه به نقل از منابع حقوق بشری نیز از کشته شدن 2 تظاهرکننده و زخمی شدن بیش از 227 نفر دیگر از معترضین خبر دادند

*تظاهر کنندگان عراقی در صدد ورود به منطقه “سبر بغداد”؛ محل اسقرار ساختمان های دولتی می باشند.نیروهای امنیتی عراق با توسل به گاز اشک آور در صدد متفرق کردن معترضان می باشند. مقاومت و مبارزه مردم در این منطفه کماکان ادامه دارد.

از روز جمعه ٢٥ اکتبر دور جدید تظاهرات ضد دولتی در عراق آغاز شده است. اعتراضات در بغداد؛نجف، ناصریه؛ دیوانیه و چندین شهر دیگر در حال برگزاری است. الجزیره از بغداد گزارش می‌دهد که در جریان اعتراضات امروز دو نفر کشته و دست‌کم صد نفر مجروح شده‌اند.

تظاهرکنندگان در بغداد در میدان التحریر تجمع ‌کرده و علیه دولت شعار میدهند. معترضان شعارهایی نیز علیه دخالت‌های» جمهوری اسلامی در عراق سر داده‌اند.دولت عراق اینترنت در شهرهای جنوبی و بغداد را قطع کرد.

در پی ورود مردم معترض به منطقه «سبز بغداد» ، پلیس به تظاهرات حمله کرد ه و برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان از گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش استفاده کرده است.علاوه بر بغداد معترضان در شهر ناصریه روز دوم آبان ماه اعلام کردند «تا سقوط حکومت» به تجمع در خیابان‌ها ادامه خواهند داد.

در همین حال عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق هشدار داد که “خشونت از سوی تظاهرکنندگان” تحمل نخواهد شد. وی در مورد خواست معترضان برای استعفای دولت گفت این اقدام بدون وجود جایگزینی برای دولت، تنش و هرج و مرج در کشور را افزایش خواهد داد.

اعتراضات گسترده مردم عراق علیه فساد و و فقر و بیکاری و نابرابری در چند هفته اخیر در شهرهای مختلف این کشورآغاز شده است.نیروهای نظامی و دار و دسته های تروریست حشدالشعبی مورد حمایت جمهوری اسلامی به این تظاهراتها حمله کرد و بیش از 140 نفر را کشته و صدها نفر را زخمی کردند.

اعتراضات مردم به سرکوب وحشیانه اعتراضات جاری دولت المهدی را مجبور کرد که کمیسیون حقیقت یاب تشکیل بدهد. کمیته حقیقت‌یاب در گزارشش اعلام کرد: نیروهای امنیتی در جریان اعترضات ضد دولتی ۱۴۹ نفر را با شلیک به سر و سینه آنها کشته اند .علیرغم تائید کشتار تظاهر کنندگان دولت ائتلافی المهدی بی شرمانه دست داشتن نیروهای امنیتی در کشتار معترضان را رد کرده است.

اعتراضات گسترده در عراق، اعتراضی به سیاستهای ضد مردمی، فساد و باند بازی حکومت قبیله ای، علیه فقر و بیکاری و عدم امنیت می باشد. در حالی که میلیونها نفر از مردم از حداقل امکانات برای زندگی محروم بوده، میلیونها نفر بیکاربوده و امیدی برای پیدا کردن کار ندارند، دولت فاسد و اسلامی این کشور مشغول غارت و چپاوول و دزدی و سرکوب خواستهای برحق مردم این کشور می باشد. تظاهر کنندگان روز جمعه در ادامه اعتراضاتشان تاکید کردند که دور جدید مبارزات مردم تا رسید ن به خواستهای برحق شان ادامه خواهند داشت. استعفای دولت و بررسی موضوع کشتار معترضان و پایان دادن به دخالت های جمهوری اسلامی در کنار تامین خواستهای رفاهی شان می باشند.

محمد شکوهی

3 آبان 1398، 25 اکتبر 2019

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …