زندگی همچنان زیباست- کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۵۴۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

فیلم “زندگی زیباست” یک شاهکار سینمایی است. فیلمی که در اوج مرگ، جلوه‌های زندگی را به تصویر می‌کشد و نشان میدهد نباید تسلیم مرگ شد. در این فیلم همه بزرگسالانی که در اردوگاه مرگ نازی‌ها گرفتار آمده‌اند طوری رفتار می‌کنند که تنها کودک اسیر در این اردوگاه فکر کند همه چیز یک مسابقه و یک بازی است و تراژدی اطراف فقط نمایش است. قرار است در آخر این “بازی” زندگی بر مرگ و انسانیت بر جنایت پیروز شود.

این فیلم فقط بازتاب کوچکی از واقعیت عظیمی است که هر روز انسان‌های عادی تکرار می‌کنند. جنگیدن برای زندگی، برای زنده ماندن. خندیدن در اوج غم، رقصیدن بر ویرانه‌ها، عشق ورزیدن، بچه‌دار شدن، مهرورزی در اوج سلاخی، زجر کشیدن و شکنجه شدن و گرسنگی کشیدن بدست حکومت‌های آدمکشِ مذهبی، قومی، بدست سیستم تا مغز استخوانِ فاسد سرمایه‌داری که جهان را به ویرانه‌ای تبدیل کرده است.

آری رقص زندگی در ویرانه‌های تباهی، در باتلاق هر آنچه پوچ است و خنجر ناامیدی را در پشت زندگی فرو می‌کند تا انسان و انسانیت در اوج تنهایی نابود شود. زندگی با همه مشقاتش بر بالای این برج تباهی ایستاده است و فریاد بر می‌آورد: من اینجا هستم، هنوز زنده‌ام.

این روزها چهره زندگی اصلا زیبا نیست. مرگ کودکان در غزه، خیابان‌های مملو از خاکستر و اجساد آنهایی که راهی برای فرار نداشتند، مرگ بر اثر بمباران‌های بی‌امان، بخاطر گرسنگی. مرگ کودکان و زنان و اسرای اسرائیلی، از جمله کشتار ۲۶۰ نفر از شرکت‌کنندگان در یک جشنواره موسیقی بدست حماس. زندگی اینجا زیبا نیست. فرار صدها هزار نفره پناهجویان و غرق شدن‌های بی‌پایان که سرِ بازایستادن ندارد. فقر و دیکتاتوری و حاکمیت مذهب در ایران و کشتار مردمی که برای زندگی بپاخاسته‌اند و به خون کشیده شده‌اند. دنیای احترام به مذهب، ستم بر زنان، قتل‌های ناموسی. دنیای خاورمیانهِ گرفتار در آتش و خون و آفریقای تشنه و آمریکای لاتین گرفتار در گرسنگی و کارتل‌های مواد مخدر. دنیای سرمایه‌داری در “غرب دمکرات” که هر روز ته مانده رفاهیات را می‌زند تا مولتی میلیاردرها پولدارتر شوند. دنیای کور ناسیونالیسم که شادی‌اش غم همسایه‌ها است. دنیایی که انسان را به قوم و قبیله و ملیت و مذهب تبدیل کرده است.

اما زندگی همچنان زیباست. نبرد ۹۹ درصدی‌ها، سازندگان بهار عربی و انقلاب زن زندگی آزادی. فرصتی برای زانو زدن نیست. یک امید قوی برای نجات انسان و نجات نوع بشر در جریان است، ایستادن و جنگیدن و پیروز شدن. از آن سوی مرز نیستی تلاشی عظیم و بی‌وقفه در جریان است که انسان بر سرنوشت خود حاکم شود. دست‌ها به هم می‌رسند، پاها خیابان‌ها را می لرزانند، چرخ‌های تولید از حرکت باز می ایستند و جامعه در یک هارمونی بی‌نظیر سمفونی زندگی را می‌نوازد. زندگی زیبا است.

سردبیر این شماره: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

اینرا هم بخوانید

بدن و روان زنان، میدان تاخت‌وتاز – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …