سقوط آزاد ارزش ریال

سقوط ارزش ریال ادامه دارد. جهانبخش مجبی نیا نایب رییس کمیسیون بودجه مجلس اسلامی در گفتگو با سایت مجلس گفته است: “پول ملی کشور ۴۰ درصد افت کرد و مردم ۴۰ درصد دارایی ها خود را از دست داده اند که این یک فاجعه برای کشور است. در حال حاضر برای پول ملی ارزشی باقی نمانده و فاتحه آن خوانده شده است، لذا باید سر قبر پول ملی نشست و فاتحه آن را خواند.”

در واقع باید فاتحه کل حکومت اسلامی را خواند. اعتراف دست اندرکاران حکومت به سقوط ٤ ٠ درصدی ارزش پول و افت ارزش دارایی ها و معیشت مردم در واقع اعتراف به حال نزار کل حکومت است. این کل سیاستهای حکومت اسلامی است که وضعیت پول ایران را به حالتی بی ارزش سوق داده است و به سقوط آزاد محکوم کرده است. دولت وباندهای حکومتی هر کدام بسته به منافعشان توجیهاتی برای این وضعیت دست و پا می کنند. دولت مدام از افزایش قیمت دلار حرف می زند. در واقع هر روزه قیمت دلار را بالا میبرد. عوامل و باندهای قاچاقچیان حکومتی دلار و مافیای ارزی حکومتی از عاملان اصلی این وضعیت می باشند. افزایش قیمت دلار مساوی است با سقوط ارزش ریال و سقوط قدرت خرید مردم. کافی است کاهش ٤٠ درصدی ارزش پول را در کنار تورم و گرانی ها بگذارید تا وضعیت اسفناک فقرو فلاکت و اقتصادی که حکومت و دولت به مردم تحمیل کرده را ذره ای لمس کنید. یک فاجعه اقتصادی در ایران در جریان است که اثرات و تبعات آن بر زندگی و معیشت اکثریت مردم قابل توصیف نیست.

حکومتیان هرکدام بهانه و توجیهی برای این وضعیت میتراشند و جنگ و کشاکش و بحران درونی حکومت از خلال این توجیهات بیشتر بیرون میزند. برخی چاپ  پول بدون پشتوانهرا عامل این وضعیت می دانند. برخی گرانی دلار و برخی سیاستهای پولی و اقتصادی دولت را، و”بیت رهبری” و خامنه ای هم دلیل این وضعیت را عمل نکردن به ” اقتصاد مقاومتی” مورد نظر خامنه ای می دانند!

اما آنچه مسلم است مسئول اصلی این وضعیت نفس حکومت اسلامی با تمام باندها و دستجات آنست. مافیای  چپاولگر دولتی تاراج و غارت رسمی پول و ثروت و دسترنج مردم را در اولویت خود قرار داده اند و از این سیاستهای پولی و افزایش قیمت ها و افت پول سودهای هزاران میلیاردی به جیب می زنند. یکی از نتایج این وضعیت سقوط معیشت کارگران و مردم همزمان با سقوط ارزش پول کشور می باشد. در کنار آن گرانی های افسارگسیخته هر روزه کالاهای مورد مصرف مردم می باشد. باز به اعتراف بخش هایی از حکومت شاخص فلاکت اقتصادی در دو ماهه گذشته بالای ٥٠ درصد افزایش یافته. مسکن و خدمات بهداشتی، حمل و نقل و .. گزانتر شده. افزایش دستمزدهای  امسال هیچ تاثیری بر ایجاد گشایش در معیشت کارگران و کارکنان جامعه نداشته که هیچ، بلکه قدرت خرید مردم بشدت سقوط کرده است.

هیچ تردیدی نباید داشت که تا زمانی که این حکومت سرکار است هرروز و هرروز شاهد سقوط ارزش ریال، گرانی بیشتر، فقر بیشتر مردم و افزایش نجومی ثروت های یک اقلیت مفتخور و چپاولگر خواهیم بود. خلاصی از این وضعیت تنها با خلاصی از شر جمهوری اسلامی و پایان دادن به یکه تازی سرمایه داران مفتخور و چپاولگر ممکن است.

انترناسیونال 765

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …