طوفان ایرما به آمریکا می‌رسد؛ برق ده‌ها هزار خانه در فلوریدا قطع شد


ایرما و طوفان خوزه (در سمت راست) در تصویر ماهواره‌ای از هفتم سپتامبر

ایرما و طوفان خوزه (در سمت راست) در تصویر ماهواره‌ای از هفتم سپتامبر

طوفان سهمگین ایرما به مناطقی از ساحل ایالت فلوریدای آمریکا رسیده‌ و در حالی‌که پیش‌بینی‌ها از حرکت مستقیم آن به سوی شهر تمپا حکایت دارد، به قطعی برق در بیش از ۱۹۰ هزار خانه در فلوریدا انجامید‌ه‌است.

نخستین منطقه‌ای در ساحل ایالات متحده که ایرما به آن برخورد کرده «فلوریدا کیز»، مجمع‌الجزایری مرجانی در جنوبی‌ترین بخش آمریکای شمالی‌ست. برق دست‌کم ۲۹ هزار خانه در این منطقه قطع شده‌است.

میامی

برآوردهای فعلی نشان می‌دهند که از شدت طوفان ایرما کاسته شده، با این وجود بادهای آن با سرعتی نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر، کوبا را در نوردیدند.

در عین حالی در حالی‌که تخمین‌های حال حاضر نشان می‌دهد قدرت طوفان رو به کاهش بوده، اما همچنان نگرانی‌های عمده‌ای از آسیب و خرابی ناشی از باد و باران شدید وجود دارد؛ به‌ویژه تاثیری که تندباد و بارش در مناطق مسکونی و سواحل پرطرفدار فلوریدا خواهد گذاشت.

مرکز طوفان‌های آمریکا می‌گوید چشم ایرما در حال دور شدن از ساحل کوبا بوده و در حال گذر از خاک آمریکا، به سمت ساحل غربی می‌رود و مستقیما به شهر تمپا برخورد خواهد کرد. تمپا در غرب فوریدا در کرانه خلیجی به همین نام قرار دارد.

ایرما در حالی‌که شدتی معادل پنج درجه -بالاترین رتبه‌بندی در مورد طوفان‌ها در اقیانوس اطلس- داشت، در منطفه کارائیب خرابی‌های شدیدی برجای گذاشت و جان دست‌کم ۲۰ نفر را گرفت. رتبه پنج در مورد طوفان‌هایی استفاده می‌شود که بادهایی شدیدتر از ۲۵۰ کیلومتر در ساعت داشته باشند.

اما نکته دیگر آن است که طوفان ایرما را طوفانی دیگر به نام «خوزه» تعقیب می‌کند که آن‌هم از نظر شدت، در حال حاضر در رتبه‌بندی ۴ قرار گرفته‌است. انتظار می‌رود خوزه تقریبا همان مسیری را طی کند که ایرما طی کرده و در نتیجه بر شدت آسیب‌ها و ویرانی‌های فعلی بیافزاید.

اینرا هم بخوانید

توماج صالحی، خواننده معترض، توسط دادگاه انقلاب اصفهان به «اعدام» محکوم شد

رادیو فردا وکیل توماج صالحی می‌گوید دادگاه انقلاب در اقدامی «بی‌سابقه» حکم دیوان عالی درباره …