غارتی دیگر، این بار بانک رفاه کارگران

تهبکاران مافیایی حاکم بر ایران هر چقدر غارت می کنند سیر نمی شوند! حرص و آز ایشان پایان ناپذیر است. هر چه دم دستشان هست بالا می کشند. یکی از اهداف غارتگران حاکم اموال کارگران بوده و چشم طمع دوختن به بانک رفاه کارگران غارتی دیگر از این دست است.


به گزارش ایلنا این بانک “… با سرمایه اولیه چهارصد میلیون ریال از محل وجوه سازمان بیمه‌های اجتماعی کارگران در تاریخ ۱۳۳۹/۵/۲۷ (تاسیس) …و فعالیت بانک … از ششم فروردین ماه سال ۱۳۴۰ آغاز شد. بنابراین حتی قبل از اینکه سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک نهاد مستقل و فراگیر برای بیمه‌ی کارگرانِ مشمول قانون کار تاسیس شود، بانک رفاه از محلِ منابعِ «سازمان بیمه‌های اجتماعی کارگران» پا به عرصه گذاشت. با این حساب، بانک رفاه قبل از تامین اجتماعی، متعلق به طبقه‌ی کارگر بوده است.” و سالها بعد رسما به سازمان تامین اجتماعی تعلق گرفت. در گزارش فوق میخوانیم که از پول کارگران در کنار شستا چه سرمایه عظیمی بهم زده اند:” مجموع دارایی‌های بانک رفاه در خرداد سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۱,۶۱۳,۸۵۵ میلیارد ریال (بیش از ۷ میلیارد دلار) برآورد شده‌است. در سال ۱۳۹۸ حجم سپرده‌های سرمایه‌گذاری جذب شده توسط بانک رفاه کارگران معادل ۱،۱۴۸،۷‌‌۵۴ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال پیشین آن ۳۷ درصد رشد داشته است .”و تنها خدمتی که این بانک، سوای کارهای معمول بانکهای دیگر ارائه میدهد، پرداخت مستمری بازنشسته گان تامین اجتماعی است که “بیش از ۱۳ میلیون خانواده کشور مستمری بگیر” تامین اجتماعی را در بر میگیرد. در واقع تامین اجتماعی بواسطه اینکه در سالهای گذشته توسط هر باندی که بر این سازمان تسلط یافته غارت شده و بدلیل عدم پرداخت بدهی کلان دولت به این سازمان است که تا اسفند ماه سال ۹۹ این بدهی به ۳۰۰هزار میلیارد تومان رسیده در آستانه ورشکستی است. بنابراین این سازمان مجبور بوده هر ماهه از بانک رفاه “استقراض” کند تا مستمری بازنشسته گان را پرداخت کند.


حال برای اینکه بانک رفاه کارگران که طبق گزارش ایلنا “وضعیت مطلوبی دارد” بالا بکشند کلاه شرعی هم ساختند. طبق گفته علی اصلانی نامی که عضو تشکیلات سیاه شوراهای اسلامی است “دولت اعلام کرده است که بانک رفاه به بانک مرکزی یا بانکهای دیگر ۶۴هزار میلیارد تومان بدهکار است.” این گزارش را میدهند تا زمینه بالا کشیدن این بانک را تحت عنوان ارائه سهام آن به بورس فراهم کرده باشند. جناب اصلانی پرسیدند:” خب سوال این است که چگونه وقتی تراز مالی این بانک منفی است می‌خواهند آن را به بورس ببرند؟” اما این همه داستان نیست. هنوز کلاه بزرگتری سر قانون خودشان باید بگذارند تا بتوانند آنرا دور بزنند. طبق قوانین و اسناد مصوب موجود حکومتی بانک رفاه بانک دولتی محسوب نمی شود. به گفته نویسنده گزارش ایلنا، نسرین هزاره مقدم: ” … واگذاری از طریق الزامات اصل ۴۴ قانون اساسی به معنای خصوصی‌سازی اموال، دارایی‌ها و شرکت‌های دولتی است؛ حال چطور قرار است یک بانکِ عمومی متعلق به نهادی عمومی و غیردولتی، از طریق این اصل به بخش خصوصی واگذار شود؟” جوابش ساده است.چپاول!

طبق مصوبه مجلس نکبت زای اسلامی در مهر ماه سال ۹۹ “سازمان تامین اجتماعی و بانک رفاه کارگران مکلفند حداکثر تا ۱۲ ماه نسبت به واگذاری سهام مازاد بر ۳۳ درصد سازمان و اجرای سایر مفاد و تکالیف مرتبط با سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و انطباق عملکرد و اقدامات آن بانک با ضوابط اعلامی بانک مرکزی در خصوص نسبت مجاز سرمایه گذاری اشخاص مرتبط و ذی نفع واحد اقدام نماید” و این مدت دو بار هم تمدید شده و گفته اند دیگر تمدیدی در کار نیست. گزارشگر ایلنا تاکید می کند:” بنابراین «فعلاً» هیچ امیدی به لغو واگذاری بانک رفاه نیست؛ دولت و مجلس همچنان اصرار دارند که بانک‌های دولتی و بانکِ غیردولتیِ رفاه را یکجا به بخش خصوصی واگذار کنند و ظاهراً به هیچ عنوان بانک کارگری رفاه را از لیست واگذاری کنار نمی‌گذارند.” این یعنی نقشه چپاول بخش بزرگی از اموال کارگران دارد به انتهای خود می رسد.


باند مخالف حاکم که از حکومت رانده شده اند و در تشکیلات سیاه شوراهای اسلامی سمتی دارند تاکید می کنند بعد از این واگذاری ” مستمری بازنشستگان به موقع پرداخت نخواهد شد.” نگرانی ایشان دو جنبه دارد اولا ایشان میدانند در این پروسه بالا کشیدن بانک رفاه کارگران چیزی گیر ایشان نمی آید و از سوی دیگر می دانند این کار موجبات اعتراضات بیشتر و وسیعتری را فراهم می کند.برای تبهکارانی که در حال فراهم کردن زمینه بالا کشیدن پول بیمه توسط خود کارفرما هستند و از روی شکم سیری مستمری بازنشستگی را پول زور قلمداد می کنند و اصلا نگران پرداخت شدن به موقع مستمری بازنشسته گان هم نیستند. تمامی کارگزاران رژیم اسلامی سرمایه تنها به فکر سهم خود از غارت تمام ثروت جامعه هستند.


بازنشسته گان اما در پی اعتراضات مستمرشان به میزان دریافتی شان توانستند تا حدی حکومت را وادار به عقب نشینی کنند. در این مورد هم خود کارگران شاغل و بازنشسته می توانند جلوی این غارت گری را بگیرند. نقشه پلید بالا کشیدن اموال کارگران ( این بار بانک رفاه کارگران) باید در سطح وسیعی مطرح شود و همه کارگران، نه فقط بازنشسته گان، این را مسئله خودشان ببینند. بانک رفاه کارگران جزو اموال کارگران است. پول کارگران است، که در همه این سالها سودش به جیب از ما بهتران رفته است. غارت بانک رفاه باید به مسئله کارگران تبدیل شود تا بتوان جلوی نقشه پلید به یغما بردن آنرا گرفت.*

کارگر کمونیست ۷۱۰

اینرا هم بخوانید

زنان مغرور و رژیم مفلوک – یاشار سهندی

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …