فضای کردستان در سالروز انقلاب زن زندگی آزادی- نسان نودینیان

یک سؤال از نسان نودینیان دبیر کمیته کردستان حزب
انترناسیونال: باتوجه‌به گذشت یک سال از آغاز انقلاب زن، زندگی، آزادی و نقش و جایگاه کردستان در آغاز و تداوم این انقلاب، فضای سیاسی و اجتماعی کردستان و شهر سقز را در این روزها چگونه ارزیابی می‌کنید؟


نسان نودینیان: در آستانه سالگرد انقلاب زن زندگی آزادی حکومت اسلامی نهادهای امنیتی – نظامی را در سرتاسر کردستان به حالت آماده‌باش درآورده. تعدادی از مزدوران محلی را علنی و مخفی مسلح کرده. در چند شهر از جمله سقز، مهاباد و بوکان راه‌های ورود به محل دفن جان‌باختگان انقلاب را مسدود کرده است. تمهیدات رژیم در سقز به‌منظور جلوگیری از راه‌پیمایی و تجمع بزرگ در اطراف آیچی (محل دفن ژینا و چندین نفر دیگر از جان‌باختگان انقلاب) بیشتر شده. مضافاً دستگیری خانواده‌های جان‌باختگان و دادخواهان، فشار و تهدیدات امنیتی و دستگیری‌ها بیشتر شده.
با وجود آماده‌باش نیروهای رژیم، اما ما شاهد فضای اعتراضی و پُر التهاب در کردستان هستیم. فضای تعطیلی عمومی و یک روز بی‌حجابی کامل در شهرها گفتمان مردم و جوانان شده. در بیشتر شهرها پوسترهای مهسا و ژن ژیان ئازادی در محلات پخش شده و این فعالیت‌های در مدیای اجتماعی وسیعاً در جریان است.
اجازه بدهید چند رویداد مهم در یک سال گذشته را مرور کوتاهی بکنم. رویدادهایی که پیش‌زمینه رادیکال اعتراضات بود. درست چند روز قبل از شروع انقلاب زن زندگی آزادی روز پنجشنبه ۱۷ شهریورماه، شلیر رسولی زن جوانی که برای فرار از تجاوز و تعرض یک فرد خود را از پنجره به بیرون پرت کرده بود جان باخت، در مردم مبارز مریوان با خشم از این جنایت با برپایی راهپیمایی اعتراضی به این اتفاق واکنش نشان دادند. هزاران نفر از زنان و جوانان و مردم شهرهای کردستان در راهپیمایی تاریخی علیه ناامنی شهر و قلدری مزدوران حکومت اسلامی و با شعار زنان امنیت ندارند ما امنیت خود را به دست خود تأمین می‌کنیم، عملاً علیه تبعیض جنسی و حکومت ضد زن ایستادند.


با شروع خیزش مردمی ژن ژیان ئازادی اعتصابات عمومی، تجمعات اعتراضی محله محور با حضور وسیع دختران بدون حجاب در تظاهرات‌ها، بسیار گسترده شد. با اولین تظاهرات باشکوه در سقز (۲۶ شهریور ۱۴۰۱) که هزاران نفر در مراسم مهسا (ژینا امینی) شرکت کردند. خیزش مردمی با برپایی مراسم‌های گرامیداشت چهلم و روزهای تولد جان‌باختگان انقلاب توسط خانواده‌ها و همراهی مردم برگزار می‌شوند، این مراسم‌ها یا دیدارهای همبستگی، به جنبش شناخته شده ادامه روند انقلاب درآمده است. فعالیت فعالین زیست‌محیطی در کردستان بر متن انقلاب در تقویت فضای اتحاد و همبستگی مردم تأثیرات میدانی خوبی داشته‌اند. مشارکت وسیع جوانان زن و مرد درست‌کردن گروه‌های امدادرسانی و مهارکردن آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها توسط گروه‌های مستقل مردمی در این دوره نمونه‌های بسیار مهم و اجتماعی همبسته و متحدانه در کردستان هستند و برگزاری همایش باشکوه سوم شهریور ۱۴۰٢ با شرکت وسیع جوانان و مردم برای گرامیداشت یاد عزیز فعالین زیست‌محیطی مریوان (که در سوم شهریور ۱۳۹۷ جان باختند) یکی از رویدادهای مهم در ادامه روند انقلاب بود. در این مدت ما در کردستان شاهد عکس‌العمل تعرضی و مؤثر علیه سریال مسمومیت‌های دانش‌آموزان در اشکال اعتصاب (اعتصاب عمومی در سقز) و تجمعات اعتراضی بوده‌ایم.


حکومت اسلامی از پیشروی و تعیین یافتگی مبارزات مردم در کردستان بر متن انقلاب زن زندگی آزادی هراس دارد، پتانسیل و توانایی‌های اجتماعی جامعه کردستان و نیروهای بالنده جامعه را خوب می‌شناسد، حکومت اسلامی تنفر و انزجار عمیق مردم را تجربه کرده است. حکومت از سر بر آوردن خیزش مردمی و انقلاب ترس واقعی دارد. متوجه تحرک و میزان بالای آمادگی جوانان، زنان و مردم، کسبه و بازاریان و فعالیت‌های مشترک و عمومی شده است.

به زبان ساده و امروز مردم می‌خواهند روز مهسا را به‌روز متفاوت تبدیل کنند، می‌خواهند آتش انقلاب را با شرکت در بزرگ‌ترین مراسم‌های زن زندگی آزادی شعله‌ورتر کنند. زنان قصد دارند در کردستان شهرها بی‌حجاب شوند، تعطیلی عمومی به‌پاس احترام به انقلاب ژینا را اعلام کنند. همواره از خانواده‌های جان‌باختگان با تمام قوا حمایت کرده‌اند، در مراسم‌هایشان فعالانه شرکت می‌کنند و از همین‌الان خود را برای تعطیل عمومی و سراسری کلیه محل‌های کار، مغازه‌ها و بازار آماده می‌کنند. زنان شجاع و مبارز که سنگر حجاب را درهم‌شکسته‌اند، در سالگرد انقلاب تماماً بدون حجاب اسلامی به خیابان خواهند آمد و گام دیگری انقلاب را به جلو خواهند برد.

اینرا هم بخوانید

پیام ۴ زندانی سیاسی اعدام شده به مردم – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …