ماجرای خروج ٣٠ میلیارد دلار ارز

رسانه های حکومتی گزارش داد ه اند که مبلغ ٣٠ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده است. در این گزارشات آمده است: “به بهانه واردات، ٣٠ میلیارد دلار از ایران خارج کردند، اما چیزی وارد نکردند! این مقدار ارز در ماههای پایانی سال ۹۶ از کشور خارج شده است.”

٣٠ میلیارد دلار ارز را دولت دزدان و قاچاقچیان ارز در ماههای آخر سال ٩۶، ماههایی که اعتراضات مردم برعلیه حکومت ادامه داشته است، به بهانه واردات کالا از کشور خارج کرده اند. این در واقع مقدمه ای بر فرار بوده است. توجیهاتی که بانک مرکزی و دولت روحانی در این باره داده اند، جالب است. اینها ادعا کرده اند این ٣٠ میلیارد دلار برای “کنترل قیمت ارز در داخل” از کشور خارج شده است.

دولت، بانک مرکزی و شبکه صرافان ارزهای خارجی وابسته به باندهای مختلف حکومتی ضمنی اعتراف کرده اند که ارزهای خارج شده در دوبی و بازاراستانبول به فروش رسیده است. اینها ارز دولتی را، بویژه در بازار دوبی که منبع اصلی تامین کننده نیازهای ارزی حکومت می باشد، فروخته و سودهای هزاران میلیاردی به جیب زده اند. جهانگیری معاون روحانی در جریان افزایش قیمت دلار در ماههای پایانی سال گذشته این خبر را تائید کرده است.

دولت روحانی در یکی دو سال گذشته بحث آزاد سازی قیمت ارزهای خارجی را مطرح کرده است. بانک مرکزی  به عنوان تنها عرضه کننده ارزهای خارجی، طبعا در همسویی با سیاستهای پولی دولت، قیمت عرضه و تقاضا در بازارهای ارز را تعیین می کند. مافیای ارزی حکومت، از نهادهای پولی و دولتی گرفته تا مافیای دم و دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی حکومت، دوضلع قاچاق ارز و بالا بردن قیمت ارزهای خارجی می باشند. تجارت پرسود و در آمد در این بخش جزو ششمین منابع درآمد زای دولت و باندهای حکومتی می باشد.

اثرات و تبعات این سیاست، افزایش گرانی ها بویژه افزایش قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم می باشد. دولت و مافیای ارزی حکومت از دو طریق مردم را سرکیسه می کند. اول از طریق بالا بردن قیمت ارزهای خارجی و دوم از طریق بالا بردن قیمت کالاهای اساسی به بهانه گرانی ارزهای خارجی.

سیاستهای پولی و ارزی دولت و حکومت اثرات و تبعات بسیار ویرانگری بر زندگی مردم و اقتصاد گذاشته است. مافیای ارزی حکومت وابسته به باندهای مختلف حکومتی به توصیه بیت رهبری کنترل بازار ارزهای خارجی را در دست دارند. حکومت دزدان و قاتلان به همراه دولت قاچاقچیان و مافیای ارزی روزانه سودهای صدها میلیاردی بدست آورده و در مقابل زندگی مردم را به فقر و فلاکت و گرانی بیشتر سوق داده اند. در اعتراضات دی ماه  مردم بدرست در شعارهایشان بر علیه این سیاستهای ویرانگر حکومت شعار دادند. برای پایان دادن به این وضعیت در قدم اول باید دولت قاچاقچیان و مافیای ارزی، حکومت دزدان و قاتلان را به زیر کشید.

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …