محکومیت حمید نوری و تقلاهای جمهوری اسلامی- حسن صالحی

پس از صدور حکم حبس ابد از سوی دادگاه بدوی در استکهلم برای حمید نوری یکی از عوامل کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷، جمهوری اسلامی در پی این بوده است که این دادگاه و حکمش را بی اعتبار اعلام کند و دولت سوئد را برای ابطال این حکم تحت فشار بگذارد. اخیرا نیز وزیر خارجه جمهوری اسلامی در دیدار با سفیر سوئد در تهران با وقاحت و پررویی تمام خواستار “تبرئه کامل” حمید نوری شد.
از ابتدا که حمید نوری در نهم نوامبر ۲۰۱۹د ر فرودگاه استکهلم دستگیر شد و تا مدتی پس از آن رژیم اسلامی در مقابل چنین رویدادی سکوت اختیار کرد. اما با گذشت زمان و دادگاهی شدن حمید نوری جمهوری اسلامی رویه خود را تغییر داد وبه تبلیغات دروغین در مورد دادگاه حمید نوری پرداخت و هر چه بیشتر به این محاکمه تاخت و اینهمه را در سال گذشته در قالب یک گزارش در مرکز رسانه قوه قضاییه جمهوری اسلامی منتشر کرد. پس از ۹ ماه و برگزاری ۹۲ جلسه دادگاه و اعلام حکم حبس ابد برای حمید نوری، کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه سوئد را تهدید کرد که جمهوری اسلامی “بیکار نخواهد نشست” و “چندین گزینه روی میز دارد”. دولت سوئد که انتظار واکنش انتقام جویانه جمهوری اسلامی را داشت از شهروندان خود خواست که از سفر به ایران خودداری کنند. با این حال جمهوری اسلامی حداقل یک تبعه سوئد را به اتهام “جاسوسی” بازداشت کرده است.
تقلاهای جمهوری اسلامی برای بی اعتبار کردن دادگاه حمید نوری به خاطر نجات شخص حمید نوری نیست. جمهوری اسلامی بعنوان یک رژیم مافیایی همواره شماری از نزدیکان خود را به دلایل مختلف قربانی کرده است تا گلیم خود را از آب بیرون بکشد. جان حمید نوری کمترین اهمیت را برای حکومت اسلامی دارد. حمله به محاکمه حمید نوری به این دلیل است که در واقع دادگاه استکهلم نه فقط حمید نوری بلکه عملا کل جمهوری اسلامی را به محاکمه کشاند. این ضربه مهلکی بر کل پیکر رژیم اسلامی بود و باعث گشودن دریچه ای برای محاکمه کلیه سران جمهوری اسلامی در سطح بین المللی شد.
قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷که اینروزها سالگرد آن را پشت سر میگذاریم توسط کل حکومت جمهوری اسلامی معماری شد. همه مقامات و مسئولین کنونی و سابق جمهوری اسلامی از خمینی و خامنه ای و رفسنجانی و موسوی و روحانی گرفته تا رئیسی و نیری، اشراقی و پورمحمدی و تا شکنجه گران و آنها که در دولت و مجلس و سیستم قضایی دستور دادند و اجرا کردند همه در این جنایت هولناک سهیم و دخیل بوده اند و از همین رو باید به جرم جنایت علیه بشریت محاکمه شوند.

بررسی پرونده حمید نوری در دادگاه استکهلم در واقع برشی بر یک برهه از حیات پر از جنایات جمهوری اسلامی بود که با محاکمات چند دقیقه ای منتقدین حکومت، با شکنجه های وحشیانه زندانیان سیاسی و سپس اعدام نزدیک به پنج هزار نفر از آنها و دفن اعدام شدگان در گورهای دسته جمعی و بی نام و نشان و اذیت و آزار خانواده های جانباختگان گرده خورده است. دهها شاهد زنده در مقابل چشم جهانیان به تشریح و توضیح رفتار جنایتکارانه جمهوری اسلامی پرداختند و شواهد و اسناد بسیاری از این جنایت هولناک به دادگاه عرضه شد. همه فهمیدند که جلادانی که مافوق حمید نوری ها بودند امثال کسانی چون ابراهیم رئیسی هستند که امروز در پست ریاست جمهوری همچنان به انجام آن جنایات افتخار می کند و به ارتکاب جنایت مشغول هستند. پس از دادگاه استکهلم همه دادخواهان بدرست از این سخن می گویند که بعد از حمید نوری نوبت ابراهیم رئیسی است.
جمهوری اسلامی با کشتارهای دهه شصت زخم عمیقی بر پیکر جامعه ایران وارد آورد اما با پیگیری جنبش دادخواهی و برگزاری دادگاه حمید نوری چنان زخمی خورده است که او را به تقلا واداشته است. نگرانی از محاکمه تک تک کسانی که آمرین و عاملین این جنایت بودند سراپای رژیم اسلامی را فراگرفته است. بی اعتبار اعلام کردن محاکمه حمید نوری کمکی به نجات آنها نخواهد کرد. دادخواهی از کشتارهای دهه شصت و کلیه اعدامها و جنایات رژیم یکی از جنبشهای اعتراضی رو به گسترش و بخشی از جنبش سرنگونی طلبانه مردم است. خانواده ها و بازماندگان قربانیان دهه شصت، وابستگان کلیه افرادی که بدست جلادان حاکم اعدام و شکنجه شده یا به زندان افتاده و زندگیشان تباه شده است، همه زندانیان سیاسی، فعالین جنبش علیه اعدام، فعالین جنبش برای آزادی زندانیان سیاسی، و همه مردم آزاده ایران خواهان روشن شدن پرونده جنایات حکومت و محاکمه کلیه آمرین و عاملین این جنایات هستند. این اصلی ترین نگرانی رژیم است. برای مردم ایران دادگاه استکهلم و محاکمه حمید نوری فتح یک سنگر مهم در زمینه دادخواهی بود. مسببان اصلی جنایات دهه شصت اما همچنان بر سر کارند. تا کشاندن همه آنها به پای میز محاکمه ما از پای نخواهیم نشست.

کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال سال ۱۳۶۷ در خفا و در سکوت کامل انجام گرفت. ولی با پافشاری خانواده بزرگ دادخواهان در ایران جمهوری اسلامی نتوانست بر این جنایت سرپوش بگذارد. جنبش دادخواهی ایران سدهای سکوت و خفقان را شکست و صدایش را به گوش جهانیان رساند. به مقامات جمهوری اسلامی اعلام می داریم که در انتظار “تبرئه” حمید نورهای نباشد. بلکه بر عکس در انتظار محاکمات مشابه حمید نوری برای خود باشید. نه میبخشیم و نه فراموش می کنیم.

اینرا هم بخوانید

۸۰ نهاد ایرانی و بین‌المللی در اقدامی شورانگیز علیه اعدام‌ها در ایران – حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …