مردم کردستان عراق میتوانند

روز سه شنبه دوم نوامبر دور تازه ای از اعتراضات مردم بستوه آمده از دست احزاب ناسیونالیست حاکم بر کردستان عراق در شهر سلیمانیه آغارشد. این اعتراضات بخاطر حقوقهای معوقه معلمان که چندین ماه است دستمزدشان را دریافت نکرده اند، با تجمع و حمایت بخشهای مختلف مردم تبدیل به اعتراضی عمومی تر شد. نیروهای احزاب ناسیونالیست کرد حاکم بر اقلیم کردستان بسوی مردم گاز اشک آور پرتاب کرده، تعدادی از جوانان را مصدوم و ۱۵ نفر را دستگیر کردند.
زنی همراه دخترش در این اعتراض میگوید، “پسرم بدلیل فقر و نداری خودکشی کرد. اکنون هم در جریان این اعتراضات همسرم دستگیر شده است و من مانده ام و دخترم. بدون حقوق نمیتوانیم زندگی کنیم. در این اعتراض شرکت کرده ام که بتوانم تاثیری بر بهتر شدن زندگیم داشته باشم.”
مردم کردستان عراق بارها طی سالهای گذشته بدلیل عدم امکانات رفاهی نظیر کمبود آب و برق و دهها خواست و مطالبه ابتدایی و سربار همه اینها در اعتراض به دستمزدهای معوقه علیه مافیای دزد و چپاولگر احزاب حاکم بر کردستان عراق دست به شورش زده اند.
در سه دهه از حکمرانی طایفه طالبانی، جریان حلقه بگوش جمهوری اسلامی و عشیره بارزانی، مطیع و فرمانبر دولت ترکیه در کنار دیگر احزاب مرتجع اسلامی زندگی مردم کردستان عراق را به فقر و فلاکت کشانیده اند.
باید با تمام توان از مبارزات برحق مردم کردستان عراق حمایت کرد و سیاست و عملکرد احزاب ناسیونالیست، طایفه ای، عشیره ای و اسلامی حاکم بر کردستان عراق در ایجاد فقر و فلاکت بر مردم بایستی توسط هر انسان ازاده و شرافتمندی و از سوی هر جریان سیاسی و مترقی رسوا و محکوم شود.
آنچه که طی این سالها در ایجاد نا امنی، قتل و کشتار زنان، فقر و فلاکت، ترور فعالین سیاسی و روزنامه نگاران از یک سو و از سوی دیگر میلیاردر شدن طایفه بارزانی و عشیره طالبانی با ثروتهای بغارت برده شده از هستی و دسترنج مردم شاهدش هستیم، آینه تمام قدی از افق و اهداف احزاب به اصطلاح اپوزیسیون مسلح در کمپهای کردستان عراق است که میکوشند آنرا در آینده به کردستان ایران صادر کنند.
قابل توجه آن بخش از مدافعان متوهم احزاب و جریانات قومی و ناسیونالیست کرد در کردستان ایران،
صحنه هایی که از سرکوب مردم معترض بارها در کردستان عراق شاهد بوده ایم، همان الگو و سوغاتی است که احزاب ناسیونالیست و قومی مستقر در کمپهای کردستان عراق خواب آنرا برای مردم کردستان ایران می بینند. آنچه که طی سه دهه اخیر در کردستان عراق و در سایه تفنگ بدستان این احزاب بر سر مردم کردستان عراق آورده اند، همان سوغاتی است که هر دو حزب دمکرات، هردو سازمان زحمتکشان و همپیمانا آنان میخواهند برای کردستان ایران به ارمغان بیاورند.
تنها ضامن برهم زدن این کپی برداری که احزاب قومی و ناسیونالیست کرد خواب تحقق آنرا برای حاکم شدن بر چند روستای مرزی کردستان ایران می بینند، حضور قدرتمند جنبشهای مدرن، مترقی و چپ اجتماعی در کردستان ایران است. کارگران، مردم، زنان و جوانان در شهرهای کردستان ایران، تجارب گرانبهایی در مبارزه علیه قوم گرایی، ناسیونالیسم و مذهب دارند و قطعا اجازه نخواهند داد که میراث نکبت بار طالبانی و بارزانی توسط احزاب قومی جاخوش کرده در این کمپها حتی در ظرفیت کدخدا منشی بر چند روستا درکردستان ایران ابراز وجود کند. قطعا مردم کردستان عراق میتوانند با مبارزه برحق خود توحش احزاب ناسیونالیست حاکم بر اقلیم کردستان عراق را افسار بزنند و یک زندگی شایسه انسان امروز را از طریق نمایندگان و شوراهای منتخب خود برای خود متحقق کنند.
۴ دسامبر ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

راه حل سقز علیه تهاجم شیمیایی- عبدل گلپریان

روز یکشنبه ۲۰ فروردین دست‌کم شش مدرسه دخترانه در شهر سقز به‌طور هم‌زمان هدف حملات …