مینا بهروزی: اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۱۸ فروردین ۱۴۰۰ / ۷ آوریل ۲۰۲۱
تهیه و تنظیم، مینا بهروزی

خودسوزی یک زن در سنندج در پی نبود قانون حمایتی از زنان
پنجشنبه ۵ فروردین‌، یک زن با هویت گلاویژغلامی، اهل روستای تنگی سر از توابع شهرستان سنندج، اقدام به خودسوزی کرده و جان خود را از دست داده است. دلیل خودسوزی این زن اختلافات خانوادگی عنوان شده است. انقلاب زنانه معتقد است که آزادی هر جامعه‌ای را با میزان آزادی زنان آن جامعه می سنجند. اگر زن کشی و زن آزاری و قتل های ناموسی تبعات قانونی می داشت ما امروز شاهد چنین فجایعی در این سطوح نبودیم! تنها راه پایان دادن به خشونت علیه زنان و اینگونه فجایع در گرو سرنگونی جمهوری اسلامی است.

خودکشی دو نوجوان،قربانی کودک همسری در کامیاران و تایباد
یک دختر نوجوان ۱۵ ساله که به تازگی ازدواج کرده است، درشهرستان تایباد واقع در استان خراسان رضوی، از طریق بلعیدن قرص برنج اقدام به خودکشی کرد و جان باخت. همچنین روز سه‌شنبه سوم فروردین‌ماه، یک پسر ١٧ ساله در روستای ماراب از توابع کامیاران واقع در استان کردستان، از طریق حلق‌آویز کردن دست به خودکشی زد و جانش را از دست داد. سهم نوجوانان ایرانی ازخودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.
هر روزی که از عمر جمهوری اسلامی میگذرد جامعه خصوصا زنان و کودکان با مشکلات و معضلات و نابرابری های بسیاری روبرو خواهند شد که جمهوری اسلامی با تولید و بازتولید قوانین، متحجر، زن ستیز و فرهنگ نرینه سالار در جامعه به اشکال مختلف این پدیده را سازمان میدهد و مسئول مستقیم آنهاست، تنها قربانیان این معضلات کودکان خصوصا زنان می باشند.
تنها راه رهایی جامعه و زنان سرنگونی جمهوری اسلامی است، همین امروز!

اعتراض جوانان در گنبدکاووس در پی تبرئه متهم به تجاوز دو دختر ۷ و ۸ ساله
به دنبال شکایت خانواده‌های دو دختر هفت و هشت ساله مبنی بر تجاوز به آنها، دادستان گنبد کاووس با طرح این‌که «پزشکی قانونی موضوع تجاوز را رد کرده است»، گفت که متهم به دادستانی احضار و پس از اخذ اظهاراتش، اتهام «آدم‌ربایی» به او تفهیم شده است.
این در حالی است که روز دوشنبه منابع محلی گزارش دادند که یک نگهبان سد گلستان به اتهام آزار جنسی دو کودک و درپی تجمع اعتراضی اهالی روستا در محل کارش در گنبد کاووس توسط پلیس دستگیر شد.
دادستان گنبد کاووس با اشاره به شکایت خانواده‌های این دو دختر خردسال، افزود که طبق گفته خانواده‌ها، متهم به کودکان آنان تعرض کرد و متهم به دادستانی احضار و پس از اخذ اظهاراتش، اتهام آدم‌ربایی به او تفهیم و با صدور قرار بازداشت موقت، زندانی شده است.
خسرو خلیلی همچنین گفت که برای بررسی موضوع تجاوز، دو کودک هفت و هشت ساله به پزشکی قانونی فرستاده شدند که پزشکی قانونی پس از بررسی، موضوع تجاوز را رد کرد.
در پی این خبر شامگاه سه شنبه ۳ فروردین ۱۴۰۰ جوانان گنبد کاووس حلقه های اعتراضی تشکیل دادند و در مقابل نیروهای سرکوبگر از ترس گسترده تر شدن اعتراضات راهی خیابانها شدند. طبق گزارشات محلی جوانان معترض مدعی هستند که دادستان در حال لاپوشانی واقعیت است.
در شبکه های اجتماعی اشاره شده که فرد متهم به تجاوز یک مرد ۵۵ ساله بازنشسته سپاه پاسداران بوده و جایی هم اشاره شده از نیروهای بسیج بوده است.
انقلاب زنانه خواستار روشن شدن قضیه است و به جوانان گنبد کاووس حق میدهد که اعتمادی به دستگاه قضایی جمهوری اسلامی نداشته باشند. مساله تجاوز در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی یک ابزار برای سرکوب جامعه است و منشاء‌ قانونی و دولتی و قضایی و در یک کلام حکومتی دارد.
سمینار انقلاب زنانه با موضوع: “منشا آزار و تجاوز جنسی در ايران، و جنبش علیه بردگی جنسی و علیه جمهوری اسلامی”

خودکشی در مخالفت با ازدواج اجباری
یک زندگی دیگر زیر سایه خشونت های سازماندهی شده علیه زنان پایان یافت
روز شنبه ۴ بهمن ماه، یک دختر جوان ۱۸ ساله ساکن یاسوج، به دنبال مخالفت با ازدواج اجباری از طریق حلق آویز کردن خود اقدام به خودکشی کرده و جان خود را از دست داد. هویت این شهروند “آناهیتا شهیدی”، ۱۸ ساله و اهل دهستان سپیدار از توابع بویراحمد است. خبر جدید نیست اما به تازگی رسانه ای شده است.
ازدواج اجباری و نداشتن حق تصمیم گیری زن بر بدن و زندگی خود یکی از انواع خشونتهای قانونی و حکومتی است. با این حال انقلاب زنانه معتقد است خودکشی راه مقابله با قوانین زن ستیز نیست. باید با تمام قوا دست به اعتراض زد تا بیش از پیش این حکومت زن ستیز را به عقب راند. اینجا نقش فعالین حقوق زنان و نیز روزنامه نگاران و وکلا بسیار مهم است تا با رسانه ای کردن این مساله و اقدامات ویژه ای در دستور کار جلوی ازدواج اجباری و پایان یافتن یک زندگی را بگیرند.

بیانیه اعتراضی ۶۴۶ فعال سیاسی در اعتراض به تبعید و آزار زندانیان سیاسی
۶۴۶ نفر از فعالان سیاسی و عرصه ها مختلف با انتشار بیانیه‌ای به تبعید و آزار زندانیان سیاسی توسط سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه اعتراض کردند در این بیانیه با تاکید بر اینکه «تبعیدهای انجام شده به طور آشکار نقض قوانین و مقررات جاری، از جمله آیین دادرسی کیفری است که موجب اذیت و آزار زندانیان و گسترش مجازات به سطح خانواده‌های بی‌پناه‌شان شده است» نگرانی امضاکنندگان از تداوم این روند اعلام شده و خواستار توقف آن شده‌اند. در هفته های اخیر تعدادی از زندانیان از جمله گلرخ ایرایی، مریم اکبری منفرد، سپیده قلیان، آتنا دائمی، اسماعیل عبدی، کسری نوری، نصرالله لشنی و سعید اقبالی به زندانهای مختلف کشور تبعید شدند.
زندانیان سیاسی تنها جرمشان اعتراض به حکومتی است که جنایت و فساد و بی ارزش دانستن جان انسانها از مختصات اوست. انقلاب زنانه خواستار آزادی فوری همه زندانیان سیاسی و اعمال فشارهای هر چه بیشتر بر حکومت اسلامی است .

خودکشی یک زن جوان در بویراحمد
خودکشی یک زن جوان در بویراحمد، زیر فشار ازدواج اجباری و قوانین نرینه سالار
روز پنجشنبه ۲۸ اسفندماه، یک زن ۲۰ ساله در شهرستان بویراحمد واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد به دنبال مخالفت با ازدواج اجباری، با اسلحه شکاری دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد.
هویت این شهروند سحر فاخری ۲۰ ساله از اهالی روستای چین از توابع بخش لوداب شهرستان بویراحمد واقع دراستان کهگیلویه وبویراحمد میباشد. انقلاب زنانه اعلام میکند خشونت علیه زنان در ایران بنا به دلیل نبود قوانین حمایتی از زنان، به روشهای مختلف زیادی صورت میگیرد که ازدواج اجباری نیز یکی از انواع خشونت است و راه ریشه کن کردن خشونت علیه زنان را سرنگونی جمهوری اسلامی میداند. اما تا آن زمان فعالیت فعالین حقوق زنان و دیگر عرصه ها برای مقابله با خشونت علیه زنان در فشار آوردن روی دستگاههای حکومت ودولتی و عقب راندن این حکومت ضد انسانی مهم و حیاتی است.

قتل چهار زن یک خانواده , و یک مرد در شهرستان کنگان برای حفظ ناموس
شب پنجشنبه ۲۸ اسفندماه سه خواهر، مادربزرگ و خواستگار یکی از این دختران در شهرستان کنگان واقع در استان بوشهر، توسط پسرعموی دختران خانواده به قتل رسیدند. گفته می‌شود که این قتل‌ها به بهانه نوع پوشش و سبک زندگی دختران این خانواده صورت گرفته است.
این دختران که ۱۴، ۱۸ و ۲۱ ساله بودند، به همراه مادربزرگ ۷۵ ساله و خواستگار ۲۱ ساله یکی از این دختران که در زمان وقوع قتل در منزل این خانواده حضور داشته، به قتل رسیده‌اند.
انقلاب زنانه معتقد است که ساختار مذهبی و مردسالار حاکمیت که هدفی جز انقیاد زنان و بردگی جنسی زنان را ندارد، با حفظ ناموس و شرف و غیرت مردانگی و حمایت از خشونت علیه زنان، باعث و بانی چنین جنایاتی است. زنانی که توسط پدرانشان سر بریده شوند و یا توسط برادران و همسرانشان با قرص برنج‌ و گلوله و اسید کشته و نابود گردند و یا درپستوی خانه و محل کار مورد تعرض جنسی قرار گیرند هیچ پناه قانونی ندارند. حفظ شرف و ناموس و غیرت مردانگی هم از زنان قربانی میگیرد و هم از مردان. آزادی هر جامعه ای را با میزان آزادی زنان آن جامعه می سنجند.
اگر زن کشی و زن آزاری و قتلهای ناموسی تبعات قانونی میداشت ما امروز شاهد چنین فجایعی در این سطوح نبودیم!
شب پنجشنبه ۲۸ اسفندماه سه خواهر، مادربزرگ و خواستگار یکی از این دختران در شهرستان کنگان واقع در استان بوشهر، توسط پسرعموی دختران خانواده به قتل رسیدند. گفته می‌شود که این قتل‌ها به بهانه نوع پوشش و سبک زندگی دختران این خانواده صورت گرفته است.
این دختران که ۱۴، ۱۸ و ۲۱ ساله بودند، به همراه مادربزرگ ۷۵ ساله و خواستگار ۲۱ ساله یکی از این دختران که در زمان وقوع قتل در منزل این خانواده حضور داشته، به قتل رسیده‌اند.
انقلاب زنانه معتقد است که ساختار مذهبی و مردسالار حاکمیت که هدفی جز انقیاد زنان و بردگی جنسی زنان را ندارد، با حفظ ناموس و شرف و غیرت مردانگی و حمایت از خشونت علیه زنان، باعث و بانی چنین جنایاتی است. زنانی که توسط پدرانشان سر بریده شوند و یا توسط برادران و همسرانشان با قرص برنج‌ و گلوله و اسید کشته و نابود گردند و یا درپستوی خانه و محل کار مورد تعرض جنسی قرار گیرند هیچ پناه قانونی ندارند. حفظ شرف و ناموس و غیرت مردانگی هم زا زنان قربانی میگیرد و هم از مردان. آزادی هر جامعه ای را با میزان آزادی زنان آن جامعه می سنجند.
اگر زن کشی و زن آزاری و قتلهای ناموسی تبعات قانونی میداشت ما امروز شاهد چنین فجایعی در این سطوح نبودیم!

تظاهرات زنان در کادیکوی استانبول
تظاهرات زنان در کادیکوی استانبول در اعتراض به خروج دولت اسلامگرای اردوغان از کنوانسیون منع خشونت علیه زنان. تعداد بسیاری از زنان در کادیکوی استانبول در اعتراض به خروج دولت اردوغان از کنوانسیون رفع خشونت علیه زنان در یک تظاهرات گسترده شرکت کردند، دولت اردوغان گفته بود که قوانین این کنوانسیون به بنیاد خانواده ضربه میزند.
انقلاب زنانه ضمن حمایت از اعتراضات زنان در ترکیه، معتقد است زنان و مردم در خاورمیانه هم سرنوشت اند و هر جا پیروز شوند بر جای دیگری از خاورمیانه تاثیر دارد، هر جا ستم بر زن تشدید شود هم تاثیر خود را بر جای دیگر خاورمیانه میگذارد. ما در کنار سایر زنان و مردان و کلا انسانها در خاورمیانه باید اعتراض بر قوانین اسلامی و جنبش اسلام سیاسی را در راس مبارزه خود قرار دهیم. جنبش اسلام سیاسی هر جا به قدرت میرسد حمله به زنان و حمله به مدنیت و حمله به مدرنیسم را تبدیل به قانون میکند.
سرنگونی جمهوری اسلامی به عنوان حکومتی که الگوی زن ستیزی است راه رهایی زنان در ایران و حتی در خاورمیانه است.همچنین ما از تمام جوامع بین الملل خواستار بایکوت همه جانبه جمهوری اسلامی و محاکمه سران این حکومت در دادگاههای علنی هستیم.

ایسکرا ۱۰۸۷

اینرا هم بخوانید

ضرغام اسدی: در مورد حمله پهبادی و موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل