نوروز ۱۴۰۱: دهن کجی جامعه به حکومت اسلام

مردم در سراسر کشور امسال نوروز را بسیار باشکوه  برگزار کردند. قبل از آن چهارشنبه سوری و هشت مارس را جشن گرفتند. به جرات می توان گفت که مراسمهای هشت مارس، چهارشنبه سوری و نوروز امسال تا حد زیادی نه تنها متفاوت بودند بلکه جلوه ای از قدرت نمایی بی نظیر مردم بودند.

در هر سه مناسبت که تنها در فاصله دو هفته از هم برگزار شدند، هم از نظر تعداد شرکت کننده و هم گستردگی و هم محتوای برنامه ها چشمگیر و متفاوت بودند. حضور گسترده هزاران نفره مردم اصفهان، شیراز، تهران، کرمانشاه، اشنویه، سنندج، اراک، و دیگر شهرهای سراسر کشور آغاز سال نو پر قدرتی را به کاربدستان و جیره خواران ضد شادی و به تمامی نهادهای حکومتی تحمیل کرد.

در کردستان به ویژه نوروز بسیار پر جنب و جوش بود. در اکثر قریب به اتفاق شهرها و روستاهای کردستان مردم جشن و شادی برپا کردند. در دهها مراسم بزرگ و کوچک صدها و هزاران نفره در سنندج، کرمانشاه، جوانرود و پالنگان، سردشت، پیرانشهر و اشنویه زن و مرد و پسر و دختر به شادی، رقص و پایکوبی پرداختند و فرارسیدن سال نو و بهار را جشن گرفتند. در شب چهارشنبه سوری نیز شیشه عمر حکومت، حجاب دور انداخته شد و جوانان دختر و پسر دست در دست هم رقصیدند، آواز خواندند و کل حکومت را در ماتم عزا فرو بردند.

نوروز و چهارشنبه سوری برای مردم هم ابراز شادی، نشاط، رقص و پایکوبی بود و همزمان ابراز تنفر از ساختار حکومتی بود که با قوانین ضد زن و ضد انسانی اش، شادی، رفاه و منزلت را از شهروندان سلب کرده است. مردم در نوروز یک بار دیگر اعلام کردند و نشان دادند که همه شادی را می خواهند. نشان دادند که به معنای واقعی کلمه در تلاش هستند رفاه، امنیت، کرامت انسانی، سعادت و خوشبختی را بدست بیاورند. 

اما نوروز تنها به اجرای موسیقی، رقص، آتش بازی و ابراز شادی خلاصه نشد بلکه در موارد زیادی بیانیه هایی از سوی شرکت کنندگان به عنوان مطالباتی که روزانه که برای آن می جنگند، در جمعها و مراسمها قرائت شدند. مزدوران رژیم در پیرانشهر، اشنویه و سردشت تمام زور خود را بکار بردند که مردم را متفرق کنند و مانع از برگزاری نوروز و شادی مردم شوند. اما قدرت نمایی شرکت کنندگان کاری کرد که یگان ویژه حکومت را متفرق کرد و با شکست و سرافکندگی از محل دور شوند.

پیام مردم در تمامی این مناسبتها به پهنای سراسر کشور، یک نه بزرگ به حکومت و سنتهای اسلامی بود. مردم در نمایش قدرت خود نشان دادند که خواهان جامعه ای آزاد، مدرن و شاد و انسانی هستند. نشان دادند که شادی، حرمت و کرامت انسانی را بدست خواهند آورد و به بیش از چهل سال فقر، تباهی، زندان و به قوانین قرون وسطایی کپک زده های اسلامی حاکم پایان خواهند داد. جشن واقعی و عظیم مردم روز سرنگونی حکومت اسلامی خواهد بود.

انترناسیونال 965.

عبدل گلپریان

۲۳ مارس ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

راه حل سقز علیه تهاجم شیمیایی- عبدل گلپریان

روز یکشنبه ۲۰ فروردین دست‌کم شش مدرسه دخترانه در شهر سقز به‌طور هم‌زمان هدف حملات …