نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

عفو بین‌الملل: ممانعت از دسترسی زینب جلالیان به خدمات درمانی مصداق شکنجه است

سازمان حقوق بشری اعلام کرده است: “مقامات ایرانی با ممانعت از دسترسی زینب جلالیان به خدمات پزشکی او را مورد شکنجه قرار داده‌اند. وضعیت سلامتی زینب جلالیان در زندان خوی واقع در استان آذربایجان غربی رو به وخامت رفته است و گفته می‌شود او از چندین عارضه جسمی از جمله مشکلات قلبی و عفونت شدید دهان و دندان رنج می‌برد.”

عفو بین‌الملل می‌افزاید: “زینب جلالیان، در حالی محکومیت به شدت ناعادلانه حبس ابد خود را در زندان خوی سپری می‌کند که به شدت بیمار است و از دسترسی به خدمات درمانی مناسب محروم مانده است. مسئولان پزشکی زندان خوی درخواست کرده‌اند که او به خاطر عفونت شدید دهان و دندان در سه ماه گذشته برای درمان به خارج از زندان منتقل شود اما مقامات زندان این درخواست را رد کرده و ماهیت “امنیتی” پرونده وی را علت این تصمیم ذکر کرده‌اند.”

این سازمان حقوق‌بشری از مقامات حکومت ایران می‌خواهد که فورا مراقبت‌های پزشکی تخصصی مورد نیاز زینب جلالیان از جمله عمل جراحی چشم و درمان دندان درد را در خارج از زندان فراهم کرده و از او در برابر شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها از جمله ممانعت از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی مناسب محافظت نمایند.

عفو بین‌الملل بر آزادی فوری این زندانی سیاسی و تأمین حق برخورداری از جبران خسارت تأکید و عنوان کرده است: “یک تحقیق فوری، مستقل و بی‌طرفانه در خصوص شکایات مرتبط با شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها با زینب جلالیان صورت گیرد و افراد مسئول از جمله مقامات بالادست به صورت عادلانه محاکمه شوند.”

زینب جلالیان اهل شهرستان ماکو است و در اسفندماه سال ٨٦ و در شهر کرمانشاه بازداشت شد. دستگاه قضایی ایران او را به اتهام “محاربه” و “عضویت در یکی از احزاب کُردی” ابتدا به اعدام و سپس به حبس ابد محکوم کرد.

 

مرگ یک کولبر در پی ایست قلبی

“عزیز رسول‌پور”  کولبر براثر ایست قلبی در حین کولبری در مرز سردشت   جان خود را از دست داد.

“عزیز رسول‌پور”   جهت تأمین مایحتاج زندگی به کولبری در مناطق مرزی روی آورده بود و به دلیل تعقیب و گریز نیروهای نظامی حکومت ایران دچار ایست قلبی شد. عزیز رسول‌پور متأهل و دارای پنج فرزند می‌باشد.

 

غرق شدن شیرکو یوسفی کارگر سد در سد “کانی سیب” پیرانشهر

“شیرکو (احمد) یوسفی”  به دلیل باز کردن دریچه سد “کانی سیب” بدون هشدار قبلی جان خود را از دست داد. این حادثه به دلیل “سهل انگاری” کارمندان سد “کانی سیب” روی داده و بدون هشدار قبلی اقدام به باز کردن دریچه سد کرده‌اند.

 

جناباختن کارگر ساختمانی “مهدی کریم‌پوری”

روز سه‌شنبه بیست و نهم خردادماه، “مهدی کریم‌پوری” در محله “خانه معلم” بانه در حین کار در پی سقوط از ساختمانی هفت طبقه جان خود را از دست داد.

 

سنندج تحمع اعتراضی کارگران شهرداری

روز شنبه دوم تیر ماه تعدادی از کارگران شهرداری در اعتراض به دو ماه دستمزد معوقه شان در مقابل استانداری سنندج دست به تجمع زدند.

 

تجمع اعتراضی مردم دزلی علیە بستن مرزها

روز شنبە … مردم شهرک دزلی در اعتراض بە مسدود کردن مرز ملخورد جلو درب فرمانداری سولاوا تجمع کردند. علیرغم اینکە تجمع مردم آرام برگزار شدە و خواستە آنان بازگشایی مرز ملخورد بودە، اما نیروهای انتظامی و امنیتی بە صف مردم یورش بردەاند.

فرماندار سولاوا وقتی عزم مردم را می بیند در محل تجمع مردم حضور پیدا کردە ونه تنها بە خواستە مردم اهمیتی ندادە است، بلکه آنان را متهم بە حرف شنوی از احزاب سیاسی کردستان می کند.

در حالی کە حاکمان رسما نزدیک بە ۱۰ میلیون از جمعیت شهرهای مرزی را وابستە بە مرزها کردە و بە خوبی آگاه هستند کە بستن مرزها بە معنای قطع درآمد روزانە میلیونها شهروند است، هر گونە مطالبە و اعتراض این مردم را با برچسپ های امنیتی سرکوب می کند.

گفتنی است مرز ملخورد کە بین دزلی و شهرک خورمال کردستان عراق قرار دارد اکنون بیش از ٦ ماە است کە بستە شدە است.

 

علیه حمله به تجمعات مردم

علیه حکم اعدام رامین حسین پناهی

روز ٣۰ خرداد نیروهای انتظامی به تجمع جمعی از فعالین کارگری و مدنی در شهر سنندج که در پی بالا گرفتن احتمال اعدام قریب الوقوع زندانی سیاسی رامین حسین پناهی دست به تجمع زده بودند، حمله کرده و تعدادی از جمله خالد حسینی، لطف الله احمدی و رفیق کریمی را دستگیر کردند. نیروهای انتطامی برای ایجاد ترس و پراکنده کردن تجمع اعتراضی دست به تیراندازی هوایی زده اند.

مردم شهرهای کردستان

مردم شهر سنندج

در چند ماه گذشته اعتراضات گسترده ای علیه حکم اعدام رامین حسین پناهی شکل گرفته است. هزاران نفر با امضای نامه های اعتراضی علیه حکم اعدام رامین صف بندی کرده و به اشکال مختلف جمهوری اسلامی را محکوم کرده اند.

علیه دستگیری فعالین کارگری و مدنی اعتراض کنید. برای لغو مجازات اعدام و بطور مشخص لغو حکم اعدام رامین حسین پناهی و برای خنثی کردن اقدامات نظامی و امنیتی کردن شهرها با تمام قدرت به میدان بیایید.

کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران

٣١ خرداد ١٣٩٧

 

دستگیر شدگان ٣٠خرداد در سنندج آزاد شدند

مبارزه متحدانه علیه حکم اعدام رامین حسین پناهی ادامه دارد

روز ٣١ خرداد خالد حسینی، لطف الله احمدی و رفیق کریمی که در پی برگزاری تجمع مقابل زندان سنندج علیه حکم اعدام رامین حسین پناهی دستگیر شده بودند، آزاد شدند.

در چند ماه گذشته اعتراضات گسترده ای علیه حکم اعدام رامین حسین پناهی شکل گرفته است. هزاران نفر با امضای نامه های اعتراضی علیه حکم اعدام رامین صف بندی کرده و به اشکال مختلف جمهوری اسلامی را محکوم کرده اند.

مبارزه متحدانه برای لغو مجازات اعدام و لغو حکم اعدام رامین حسین پناهی ادامه دارد.

کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران آزادی خالد حسینی، لطف الله احمدی و رفیق کریمی را به فعالین کارگری و اجتماعی و به مردم سنندج تبریک میگوید.

کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران

٣١ خرداد ١٣٩٧

 

ایسکرا ۹۴۲

اینرا هم بخوانید

پیام ۴ زندانی سیاسی اعدام شده به مردم – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …