آلبرتو نیسمان دادستان« پرونده آمیا» به قتل رسیده. نقش کرشنر رئیس جمهور سابق آرژانیتن در جلوگیری از رسیدگی به پرونده تروریستی جمهوری اسلامی

خبرگزاری رویترز روز سه شنبه 27 دسامبر گزارش داد جولین ارکولیینی قاضی فدرال آرژانتین اعلام کرده که آلبرتو نیسمان، دادستان پرونده آمیا، به قتل رسیده است. آلبرتو نیسمان به این نتیجه رسیده بود که کریستینا فرناندز کرشنر ، رییس‌جمهوری وقت آرژانتین قصد داشت نقش جمهوری اسلامی ایران در حمله به مرکز فرهنگی یهودیان در بوینس آیرس را لاپوشانی می کند.  جسد او یک روز پیش از ارائه شواهد و نتیجه تحقیقاتش در پارلمان کشور در آپارتمانش پیدا شد.این نخستین بار است که یک قاضی اعلام می کند که آلبرتو نیسمان به قتل رسیده است.

در سال ۱۹۹۴، در اواخر دولت رفسنجانی، انفجار در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس موسوم به آمیا بیش از صد کشته برجای گذاشت.آن زمان مقام های جمهوری اسلامی ایران و عوامل حزب الله لبنان به عنوان آمرین این انفجار معرفی شدندو بعدها برخی مقامات حکومت توسط اینترپول تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند.

تا آنجایی که سابقه ماجرای دست داشتن باندهای دور بر  کرشنر رئیس جمهور سابق آرژانتین، مبنی بر تلاش برای لاپوشانی نقش جمهوری اسلامی در پرونده انفجار تروریستی آمیا برمی گردد،اواخر ماه  کلاودیو بونادیو  قاضی در آرژانتین حکم جلب کریستینا کیرشنر، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور را در ارتباط با پرونده دست داشتن ایران در بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ در «آمیا» در آرژانتین راصادر کرده بود. بر اساس این حکم مصونیت پارلمانی کریستینا کیرشنر نیز لغو شده است.کیرشنر در واکنش به حکم جلب این اتهام را رد کرده است.

کریستینا فرناندز کیرشنر از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ میلادی رئیس‌جمهوری آرژانتین بود و هم‌اینک از سناتورهای این کشور است. حکم تازه دادگاه، مصونیت قضایی کریستینا کیرشنر را از او سلب می‌کند.کیرشنر اتهام‌ها علیه خود را رد کرده و اتهام تبانی برای «مخفی نگه داشتن» ارتباط ایران با بمب‌گذاری یادشده را «حرف پوچ» توصیف می‌کند.پرونده آمیا بیش از دو دهه پیش گشوده شد و در آن زمان، گروه حزب‌الله لبنان به انجام این بمب‌گذاری و جمهوری اسلامی به هدایت آن متهم شدند.

 

رفسنجانی، ولایتی، رضایی، فلاحیان، هادی سلیمانپور سفیر آن زمان ایران در آرژانتین، احمدرضا اصغری (عشقی)، دبیر سوم و محسن ربانی و تعدادی از تروریست های حزب الله لبنان مورد حمایت ایران به همراه مقامات نامبرده جمهوری اسلامی به علت دست داشتن و سازماندهی انفجار “آمیا” در آرژانتین ازطرف اینترپل تحت تعقیب می باشند.

 

بعد از گذشت بیست و سه سال از جنایت تروریستی انفجار “آمیا” و نقش جمهوری اسلامی در سازماندهی و عملیاتی کردن آن، رسیدگی به این پرونده هنوز  به جایی نرسیده  و باز است. در جریان این انفجار تروریستی در بوینس آیرس در سال ۱۹۹۴، ۸۵ نفرکشته  و ۳۰۰ تن زخمی شدند. تروریستهای اعزامی حزب الله لبنان با دخالت مستقیم رهبران جمهوری اسلامی طرح انفجار”آمیا” را به اجرا گذاشتند. رفسنجانی، ولایتی، رضایی، فلاحیان از مقامات رده بالای جمهوری اسلامی و.. از طرف اینترپول مسئول این جنایت تروریستی اعلام شدند.

اعتراضات بازماندگان این جنایت تروریستی به مماشات دولتهای آرژانتین با جمهوری اسلامی برای مسکوت گذاشتن این پرونده هنوز هم ادامه دارد.

در طول این سالها دولت های آرژانتین نهایت سعی و تلاششان را برای ماستمالی کردن نقش جمهوری اسلامی در این ترور را به کار گرفتتند تا این پرونده مسکوت بماند. اعتراضات بازماندگان و فشار جهانی بر علیه دولتهای آرژانتین  برای رسیدگی به این پرونده تروریستی باعث شد که این پرونده موقتا هم که شده در دستور مقامات قضایی آرژانتین قرار بگیرد. از اوایل سال ٢٠٠۶ آلبرتو نیسمان مسئول پرونده شده و اعلام کرد که  کرستینا فرناندز رئیس جمهور این کشور در زد و بندی ٧ میلیارد دلاری نفتی و گازی با جمهوری اسلامی، جلوی اقدام برای به جریان انداختن اجرای حکم این پرونده را میگیرد.

 

در سال ۲۰۱۵ آلبرتو نیسمان قاضی پرونده را  سازمان اطلاعات و امنیت آرژانین کشت  تا پرونده را دوباره در ابهام برده و نهایتا جمهوری اسلامی را تبرئه نمایند. دستگاه اطلاعات و امنیت این کشور وسیعترین تلاش ها را برای جلوگیری از طرح مجدد این پرونده به کار گرفت. با طرح  شدن نظر نیسمان در باره دست داشتن رئیس جمهور این کشور در این ماجرا و جلوگیری از رسیدگی مجدد  به این پرونده و نقش جمهوری اسلامی در آن؛ دو سال پیش صدها هزار نفر برعلیه سیاستهای دولت آرژانتین، بویژه فرناندز رئیس جمهور مستعفی این کشور در زد وبند  با جمهوری اسلامی به خیابانها ریخته و خواهان روشن شدن این موضوع شدند. اعتراضات بازماندگان این جنایت تروریستی کماکان ادامه دارد.

 

در این میان فشار مردم این کشور برای رسیدگی به این پرونده، بویژه نقش رئیس جمهور این کشور در این ماجرا بالا گرفت.آن موقع دولت این کشوردر واکنش به این اعتراضات مجبور شد اعلام بکند که دنبال پرونده و اتهام ریاست جمهوری را خواهد گرفت. فشار خیابان و اعتراضات صدها هزار نفری مردم برعلیه این سیاست کثیف دولت آرژانتین در زد وبندش با جمهوری اسلامی برای مسکوت گذاشتن این پرونده ادامه داشت. مردم علاوه بر این خواهان روشن شدن موضوع قتل نیسمان می باشند.

 

بعد از توافق اتمی با غرب دولتهای جمهوری اسلامی و آرژانتین مدعی شدند که یک “کمیسیون حقیقت یاب” تشکیل داده و دنبال “رفع سوء تفاهم” می باشند.این هم تلاش دیگر طرفین برای مختومه اعلام کردن این پرونده تروریستی حکومت ایران و دست داشتن مقامات بالای حکومت در این پرونده تروریستی می باشد.

علیرغم هر تلاش و تقلایی که دولتهای آرژانتین و جمهوری اسلامی در این سالها برای مسکوت گذاشتن این جنایت تروریستی و نفش ایران به کار بگیرند، با استناد به شواهد و مدارک و احکام  صادر شده در این پرونده، مقامات رده بالای جمهوری اسلامی متهم انفجار “آمیا” بوده و پرونده اش هنوز باز می باشد.

 

پرونده های “آمیا” و “میکونوس” هنوز باز است. دهها پرونده تروریستی دیگر جمهوری اسلامی علیه نیروهای اپوزیسیون، ترور و کشتار مخالفان کماکان باز است. سران و مقامات بلند پایه حکومت رسما حداقل در این  دو مورد به اتهام اقدامات تروریستی محکوم شده و تحت تعقیب می باشند. دهها پرونده دیگر هنوز به جایی نرسیده است. در کنار این پرونده ها، اما بزرگترین پرونده  جنایات جمهوری اسلامی، پرونده بیش از سه دهه جنایت و کشتار و اعدام، زندان و سرکوب مبارزات مردم توسط جمهوری اسلامی در نزد مردم هنوز باز می باشد. جمهوری اسلامی حکومت ترور، حامی تروریسم اسلامی، عامل سرکوب مبارزات مردم و .. می باشد. پرونده جنایات همه سران و مقامات بلند پایه جمهوری اسلامی و دولتهایشان برعلیه مردم ایران در طول بیش از سه دهه از حکومتشان هنوز باز است. سران و مقامات بلند پایه حکومت باید با جرم ارتکاب جنایت برعلیه بشریت دستگیر و محاکمه گردند. و مردم ایران روزی این امر مهم را به سرانجام خواهند رساند.

 

محمد شکوهی

6 دیماه ۱۳۹۶، 27 دسامبر ۲۰۱۷

 

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …