اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۱ فروردین ۹۷ / ۲۱ مارس ۲۰۱۸ 

مریم شریعتمداری و شجاعتی دوباره!

بعد از دادگاه مریم ، یکی از دختران خیابان انقلاب که فیلم پرتاب کردن او از بالای سکویی که حجابش را بر دست گرفته بود توسط یکی از سرکوبگران حکومتی ، به همه دنیا مخابره شد،  مریم تویت کرد که یک هدیه از طرف زهرا رهنورد به او داده اند که بعدا در خانه پاکت را باز کرده و دیده پول برایش فرستاده اند. مریم عکس پولها را انداخت و نوشت این کار وقیحانه است، بلافاصله موجی از افترا و فشار علیه مریم شریعتمداری طبعا از طرف اصلاح طلبان درون و بیرون حکومت شروع شد . ابتدا گفتند اصلا چنین چیزی نبوده و سپس گفتند معلوم نیست پول از طرف کی بوده و دستگاه دروغ پراکنی اشان که به آن کاملا عادت دارند شروع به کار کرد و سپس به مریم گفتند همان قدر که بسرعت محبوب و قهرمان شدی با این کار بسرعت منفور میشوی!

مریم شجاعانه ایستاده و در یک ویدئو کوتاه توضیح داد که حقیقت برایش از همه چیز مهمتر است.

سیاست هر دو جناح حکومت در مقابل دختران خیابان انقلاب از یکطرف نشاندهنده ترس و وحشت آنها از این حرکت زیر و روکننده و شجاعانه و مهم سیاسی است ، و از طرف دیگر هر کدام به نوعی سعی در سرکوب و به بن بست کشاندن این حرکت دارند، چرا که حفظ نظام برای هر دو جناح در صدر اولویت هایشان است. اصولگراهایشان میگویند باید زد و گرفت و سرکوب کرد و اصلاح طلبانشان میگویند ، دو تا روسری بر باد دادن مهم نیست ، بنوعی باید کنار آمد و جلوی ریزش بیشتر و یا حمله بر بنیان اسلام را سد کرد. ولی هر دو جناح عزم جزم کرده اند این حرکت را در حد توان و ظرفیت ها و امکانات خود خفه کنند. آخرین نمونه رشوه دادن به تعدادی با هدف ساکت کردن آنها است. عکس العمل مریم شریعتمداری بسیار خوب و شجاعانه است.

 

اسیدپاشی بر صورت دختری جوان در تبریز

خبرگزاری هرانا – معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی از اسید پاشی فردی به روی دختر ۲۴ ساله در اتوبان پاسداران شهر تبریز خبر داد.

فرد اسیدپاش که پس از اقدام به اسید پاشی به صورت یک دختر جوان ۲۴ ساله در اتوبان پاسداران تبریز متواری شده بود، توسط نیروهای پلیس دستگیر شده و با تشکیل پرونده‌ی تحویل مقام قضایی داده شد.

اسیدپاشی یکی از انواع شدید خشونت بوده که بیشتر علیه زنان صورت گرفته و ممکن است در مواردی منجر به مرگ قربانی نیز شود. اسیدپاشی حمله‌ای است که نه به قصد قتل، بلکه معمولاً برای انتقام و نابودگی زندگی اجتماعی و آینده قربانی انجام می‌شود.

 

پریسا رفیعی، دانشجوی بازداشت شده دانشگاه تهران آزاد شد

پریسا رفیعی دانشجوی هنرهای زیبا دانشگاه تهران که در تاریخ ۶ اسفندماه سال جاری بازداشت شده بود، روز دوشنبه ۲۸ اسفند ۹۶ با قید وثیقه و تا زمان برگزاری دادگاه موقتا از زندان آزاد شد. وی از زمان بازداشت تاکنون در سلول انفرادی به سر برده بود.

 

نگاهی آماری به جلوه هایی از نقض حقوق بشر در ایران در سالی که گذشت

در سال ۹۶، ۱۵۱۰۴ مورد گزارش خشونت خانگی علیه زنان اشاره کرد، در همین سال ۲۴ مورد اسیدپاشی روی داد که عمده قربانیان آن زنان بودند ، ۱۲ زن در اعتراض به وضعیت خود دست به خودسوزی زدند و نیز ۱۳ زن قربانی قتل های ناموسی شدند.

مدافع محبوب زنان و زاغه نشینان برزیل ترور شد!

مریله فرانکو عضو حزب سوسیالیست و آزادی و عضو شورای شهر ریودو ژانیرو برزیل بود.
وی از منتقدان سرسخت حکومت علیه فقر و محرومیت بود. خود او در یک خانواده محروم ساکن زاغه های ریو متولد و بزرگ شده و به عنوان یکی از محروم ترین قشر جامعه و همچنین به عنوان یک زن انواع تبعیض و نابرابری را تجربه کرده بود. به همین دلیل از نوجوانی فعالیت خود را علیه تبعیض و فقر شروع میکند و در سازمان های مختلف غیر دولتی عضو می شود . بعد از چند سال فعالیت و مبارزه پیگیرانه به دلیل محبویت زیاد به عنوان یکی از اعضای شورای شهر هفت میلیونی ریو انتخاب میشود و به یکی از رهبران محبوب طبقه محروم برزیل و زنان تبدیل میشود. او همچنین فعال جدی حقوق زنان بود و در این عرصه پیگیرانه و جدی فعالیت داشته و دست آوردهایی برای زنان را در کارنامه مبارزاتی ش دارد.

 

ایسکرا ۹۲۸

 

اینرا هم بخوانید

ایسکرا می پرسد: بمناسبت هشت مارس روز جهانی زن. عزیزه لطف الهی پاسخ میدهد

ایسکرا: هشت مارس روز جهانی زن در راه است. زنان طی چهار دهه حاکمیت سیاه …