از “سامانه فارز” تا آنتی‌ویروس حکومتی- محمد شکوهی

در ماه‌های بارها مقامات ریزودرشت حکومت صحبت “از کنترل خارج‌شدن فضای مجازی و خطرات آن برای حکومت”، به میان آورده و شبکه‌های اجتماعی را یک تهدید بزرگ برای رژیم قلمداد کردهو تأکید کردندبرنامه‌هایی برای مقابله با استفاده مردم از موبایل وفیلترینگشبکه‌های اجتماعی تدارک دیده‌اند. یکی از تازه‌ترین این اقدامات رژیمراه‌اندازی” سامانه فارز و آنتی ویروس حکومتی” است. سامانه‌ای که رسماً توسط ارتش سایبری حکومت، وزارت ارتباطات، سپاه و بسیج و با همکاری هکرهای روسی و چینیراه‌اندازی شده است. اینکه مقام پلیس حکومت می‌گوید”به شورای‌عالی فضای مجازی پیشنهاد داده‌ایم که استفاده از آنتی ویروس ایرانی«فارز» را روی موبایل‌ها الزامی کند”، بیانگر ترس و وحشت حکومت از گسترش استفاده ضد حکومتی مردم از شبکه‌های اجتماعی وتلاش‌های حکومت برای اعمال سانسور و فیلترینگ و کنترل کامل شبکه‌های تلفن همراهو خانگی در کشور است.آنتی ویروس«فارز» یک ویروس و نرم‌افزار جاسوسی است که حکومت از این طریق در صدد کنترل کاربران و شناسایی آنها است.

حکومت به‌خوبی می‌داند که همه سیاست‌های فیلترینگش با استفاده گسترده مردم از فیلترشکن و… رسماً شکست‌ خورده و نتوانسته سیاست‌های اعمال سرکوب و سانسورش را به‌پیش ببرد. از راه‌اندازی شبکه اینترنت ملی گرفته تا “طرح صیانت از کاربران” و ده‌ها طرحو مصوبه دیگر، بیانگر ترس و وحشت حکومت از حضور ده‌ها میلیونی مردم در شبکه‌های اجتماعی است. شبکه‌های اجتماعی به طور واقعی یک میدان جنگ هر روز مردم علیه حکومت است و این یک خطر جدی و واقعی برای حکومت است. حکومت سال گذشته دید که این شبکه‌هاچه جایگاهی در سازماندهی اعتراضات مردم، و بازتاب صدای انقلاب مردم به دنیا داشتند و تمام دنیا متوجهابعاد سبعیت و جنایات رژیم در سرکوب و کشتار معترضان شد. ابتکارات مردم در دورزدن سیاست سانسور اینترنت در نوع خود بی‌نظیر بود.

در طول یک سال گذشته، به‌ویژه در جریان انقلاب زن زندگی آزادی با دستور خامنه‌ایتلاش‌هایسانسور وفیلترینگچندبرابر شد. با اختصاص هزینه‌های صدها میلیاردی دست سپاه و ارتش سایبری حکومت و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی برای “تأمین امنیت رژیم” چندین برابر شد. رژیم از هکرهای روسی و چینی برای راه‌اندازی شبکه سانسور و فیلترینگ استفاده کرده و در تلاش‌اند سیستم امنیتی چینی و روسی اطلاعات اینترنتیرا در شبکه ارتباطات کشور جایگزینسیستم‌های رایج تا کنونی نمایند. خامنه‌ای بارها در باره “تهاجم شبکه‌های اجتماعی به حکومت” و خطر روبه‌رشد آن برای کل نظام هشدار داده و از واژه”جنگ ترکیبی دشمن” بر علیه نظام استفاده کرد و از نهادها و ارگان‌های مسئول پیشبرد سیاست‌های اعمال فیلترینگ و سانسور خواست تا تمام امکانات حکومت را برای مقابله با این تهدید به کار گیرند.

راه‌اندازی«سامانه فارز» و آنتی ویروس حکومتی که این روزها حکومت اعلام کرده است، گامی است در جهت گسترش فیلترینگ و جاسازی آنتی ویروس ویژه حکومتی برای ردیابی و شناسایی کاربران.

سیاست‌های اعمال سانسور، فیلترینگ و کنترل شبکه‌های اجتماعی توسط حکومت رسماًشکست‌خورده است. یک جنگ تمام‌عیار مردم با حکومت و تمامارزش‌های دینی و مذهبی و در یک‌کلامعلیه کل نظام در مدیای اجتماعی داخل کشور در جریان است. مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی این بارهم آنتی ویروس حکومتی و ” سامانه فارز”را دور خواهند زد. کاری که مردم با ” شبکه ملی اینترنت حکومت” کردند. اینترنت و شبکه‌هایپیام‌رسانان یک ابزار سازماندهی اعتراض و مبارزه و روشنگری مردم و فعالین سیاسی و اجتماعی علیه حکومت است، درعین‌حال یک تهدید جدی برای کل نظام و ارزش‌های مذهبی و ضدانسانی‌اش و سیاست‌هایش است. حضور ده‌ها میلیونی مردم در این شبکه‌ها، ردوبدل‌کردن پیام و دخالتگری‌شان در شکل‌دادن به مبارزات جاری اجتماعی و سیاسی، دمار از روزگار حکومت سرکوب و اعدام درآورده است. مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی این سیاست جدید فیلترینگ و سرکوب حکومت را شکست خواهند داد. در این شکی نیست.

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …