به مناسبت جلسه اول دادگاه کارگران هفت‌تپه و اعضای نشریه گام

ماهیت واقعی هر نظامی را در چگونگی رفتار او با زندانیانیش می توان شناخت!

“از کارگری در محضر دادگاه پرسیدند مایل است به روش دنیوی سوگند بخورد یا به روش کلیسایی؟

جواب داد: «من بیکار هستم.»

 وضعیتی به سر می‌برد که طرح چنین پرسش‌هایی و حتا دستور چنین دادگاهی، برای‌اش پشیزی ارزش ندارد…”

برتولت برشت
 

“شما مردم را گرسنه نگاه داشته اید…!
و آن ها را از هم جدا کرده اید تا عصیان شان و شورش شان را از بین ببرید؛
شما آن ها را ضعیف و درمانده می کنید و وحشیانه نیروی آن ها را می بلعید و اوقاتشان را مشغول می کنید تا از وحشت نه جوشش بکنند و نه مجالی برای جوشش داشته باشند!
آن ها در یک جا ایستاده اند و در جا می زنند؛ 
راضی باشید ……
علیرغم جمیعیتی که دارند تنها هستند… من هم تنها هستم… همه ما تنها هستیم؛
ولی با وجود تنهایی و اسارت، با وجود آن که مانند آن ها خوار و پست شده ام…
به شما اعلام می کنم که شما هیچ نیستید و این قدرتی که تا چشم کار می کند گسترش دارد و تا اعماق آسمان را به سیاهی و تاریکی کشانده است چیزی نیست مگر سایه کوچکی که روی قطعه خاکی سنگین می کند وبر اثر بادی نابود می شود…” 
حکومت نظامی / آلبرکامو

“اگر کسی نان شما را بگیرد
با همین کار
آزادی شما را هم گرفته است
و اگر کسی آزادی شما را برباید
مطمئن باشید که
نان شما نیز در معرض تهدید است”
#آلبر_کامو 

هر کودکی، بیماری، کارگری و بیکاری که امروز در ایران از گرسنگی یا بی دارویی می میرد در حقیقت کشته می شود! زیرا ما در کشوری زندگی می کنیم که از نظر طبیعی یکی از غنی ترین کشورهاست و  در مقطعی از تاریخ بشریت زندگی می کنیم که بکمک تکنولوژی مدرن میتوان مایجتاج چندین برابر جمعیت ایران را تولید کرد و گرسنگی و خط فقر را برای همیشه نابود کرد، به شرطی که نظامی عادلانه و انسان محور نه پول محور بر ایران و جهان حاکم باشد!… مسئولیت مرگ این انسانهای بی گناه به عهده دو گروه از سیاستمداران جنایتکار است.

یک: آنهایی که در جماران نشته اند و بنام خدا و دین منافع مشتی دزد و میلیاردر غارتگر را با تکیه بر خردستیزترین خرافات ارتجاعی قرون و اعصار به پیش می برند!

دو: آنهایی که در کاخ سفید نشته اند و با اعمال تحریم و جنگهای غارتگرانه بی پایان منافع مشتی میلیاردر را در جهان نمایندگی می کنند!

ژان ژاک روسو در سال 1762 نوشت: ” انسان آزاد زاده شده است و همه جا در زنجیر است. انسان خود را اربات همنوعان خویش به حساب می آورد، اما علیرغم این برده تر از آنهاست!”

“کسیکه حاکم خود خودش نباشد، بایستی برده دیگران باشد. این گفته در مورد خلق ها همان گونه صادق است که در مورد تک تک انسانها هم صدق می کند!” ماکسیمیلیان روبسپیر

“اينكه می‌گویند آفتاب حقيقت در پرده نخواهد ماند حرف مفتى است!

فقط دست‌هاى ما مى‌تواند از پرده بيرونش بكشد…”

برتولت برشت

بیرون بیا، رفیق!
به مخاطره انداز
خرده‌پولت را که دگر پولی نیست،
جای خوابت را که زیر باران است،
کارَت را که فردا از دست می‌دهی.
به خیابان بیا! مبارزه کن! 
برای انتظار
بسی دیر است!
به خود کمک کن،
آن‌دم که به یاری ما می‌شتابی: متحد شو!…

… … …

برتولت برشت

” امروز برده داران در بازارهای جهانی بورس نشسته اند و مسئول گرسنگی میلیون ها انسان در جهانی هستند که سرشار از نعمت و فراوانی است!… یک قانون طبیعی وجود ندار که انسان را وادار به بردگی از ایده های نئولیبرالی کند… انسان مدتهاست که دانش و امکانات پایان دادن به فقر، گرسنگی، فلاکت و زورگویی را در اختیار دارد. چیزی که هنوز وجود ندارد، یک هویت متکی بر خودآگاهی مشترک و همبستگی است، خودآگاهی که در اعلب انسانها توسط ایده های نئولیبرالیستی زیر آوارها مانده است و باید آزاد گردد… قدم بعدی برای کسی که مبانی و اصول ماتریالیستی را فهمیده باشد، پرده برداشتن از استراتژی تحریف است که به استدلالات فرااجتماعی بر می گردد… هر سیستم ( فرهنگی، ایدئولوژیک و دینی) خودتفسیری، همزمان هم پرده پوشی می کند، هم مخفی کاری می کند. هم دروغ می گوید، هم افشا می کند. چیزیکه بیشتر از همه پنهان نگهداشته می شود، حتما حقیقت دارد! چیزی که نشان داده می شود بایستی به واسطه آن چیزی که دیده نمی شود، توضیح داده شود!… این کار مشکلی است، به خاطر اینکه چیزی که پنهان نگهداشته شده است، عمدا پنهان نگهداشته شده است!… ”   ژان زیگلر

وظیفه روشنفکر واقعی یا انقلابی نشخوار و تکرار و تبلیغ ایدئولوژی و فرهنگ طبقه حاکم نیست.  درک واقعیات و ریشه مشکلات موجود و بیان حقیقتی است که در میان دروغهای رسانه های حاکم از دیده ها پنهان نگاهداشته شده… وظیفه او اغفال قربانیان نظام حاکم نیست، بلکه بیان حیقت به شیوه ایست که قربانیان را برای تغییر وضع موجود مسلح کند!

با احترام،

احمد پوری (هلند) 04 – 08 – 2018  

پیوند این یادداشت در صفحه فیس بوک:

https://www.facebook.com/ahmed.pouri/posts/2752221138130437?__tn__=K-R

اینرا هم بخوانید

تغییرات آب و هوای کره زمین بزرگترین سلاح کشتار جمعی و قتل عام ساکنان کره زمین است!

(تظاهرات در مقابل پارلمان هلند سه شنبه 11 – 06 – 2019 از ساعت 14.30 …