سقوط کارگر از ارتفاع، سقوط وجدان بشری

کارگرکمونیست ۷۱۱
روزی نیست که کارگری قربانی حرص و آز سرمایه¬داران نگردد. این بخصوص در “صنعت ساخت وساز” رو به افزایش است. شهرام غریب (کارشناس ارشد ایمنی و بهداشت) در مصاحبه با ایلنا به این موضوع اشاره می کند:”سقوط از ارتفاع ۷۵ درصد حوادث ناشی از کار شامل می¬شود”و در طی سال ۹۹ بیش از ۵۰۰ کارگر از ارتفاع سقوط کرده¬اند. ایشان آمار دقیقی از کشته شدگان ارائه نمی کند. تنها به¬این اکتفا می¬کند که بگوید” تعداد قابل توجهی از این افراد در کام مرگ فرو می‌روند.”


ایشان در یک اظهار نظر بی¬سابقه “بی¬توجهی کارفرمایان” به مسایل ایمنی را “جنایت” می¬خواند و دلیل این جنایت را اینگونه توضیح می¬دهد که کارفرما پشت¬اش به “بیمه مسئولیت مدنی” گرم است. چون می¬داند این نوع بیمه در صورت بروز حادثه مسئولیت پرداخت خسارت را دارد.برای همین اقدام خاصی انجام نمی¬دهد که بروز حادثه را به حداقل ممکن برساند و در صورت اتفاق منجر به مرگ و معلولیت نشود. جناب شهرام غریب بروز حوادث ناشی از کار را به نبود “فرهنگ ایمنی” و نیز نبود مولفه¬های لازم ایمنی؛ شخصی، ترس از ارتفاع و تجربه. محیطی، خطرناک بودن محیط کار، فقدان راههای ارتباطی مناسب مانند پلکان یا پست و بلندی¬هاییدر کارگاه(ساختمان) می¬داند. در طی مصاحبه ایشان تاکید می¬ کند کارفرما به خودش زحمت نمی¬دهد توجه کند که کارگر کم تجربه است، یا تجربه دارد اما مُسن است و یا اینکه کارگر ترس از ارتفاع دارد.


شهرام غریب با اشاره به تجهیزات ایمنی لازم که”در کاهش تلفات سقوط از ارتفاع نقش دارند” خود اذعان می کند:” کارفرمایان می‌گویند که چنین تجهیزاتی مهم نیستند یا توانایی تامین هزینه آن را ندارند. ” و دست آخر با گفتن این حرف که “متاسفانه این تفکر در میان مدیران و کارفرمایان وجود ندارد که برای جلوگیری از هزینه حداکثری باید هزینه حداقلی پرداخت کنند. ” ثابت می¬کند که مانند بسیاری دیگر از کارشناسان به حوادث کارگری از دید سود و زیان کارفرما به مسئله نگاه می¬کند، نه اینکه جان انسانی و زندگی بسیاری نابود می¬شود. اتفاقا قضیه برعکس است؛ کارفرمایان به دقت حساب سود و زیان خود را دارند و با اطمینان به اینکه هیچکس یقه ایشان را نمی گیرد و خیلی تو دردسر بیفتند ( اگر از بیمه مسئولیت مدنی استفاده نکرده باشند) سازمان تامین اجتماعی ( درصورتی که کارگر بیمه باشد) یقه ایشان را می¬گیرد. و همه می¬دانیم در نهایت با دست¬اندازهایی که سر راه کارگر می گسترانند، او و خانواده او را خسته و نومید به حال خویش رها می¬سازند.

کارگری که دست¬اش از همه جا کوتاه است و برای بدست آوردن لقمه نانی برای خود و خانواده¬اش به اجبار تن به کارهای خطرناک می¬دهد نهایتا در نگاه کارشناس ارشدمقصر¬اند. ایشان توصیه می¬کنند:” مدیران و کارفرمایان باید بدانند کارگران تنها به اتمام یک کار می‌اندیشند یا ایمنی را هم مهم قلمداد می‌کنند. اگر کارگران تنها به اتمام یک کار بیندیشند به طور قطع حادثه اتفاق خواهد افتاد.” در صورتی که این کارفرماست برای اینکه دستمزد کمتری به کار بپردازد کارگر را تحت فشار می¬گذارد زودتر کار را تمام کند. و در صورتی که کار به صورت پیمانکاری به کارگران واگذار شده باشد؛ پیمانکاری انتخاب می¬شود که کمترین پول را بگیرد و در زودترین زمان ممکن آنرا به پایان برساند.جناب کارشناس ارشد مدعی¬ست کارگر بی توجه به خطرات تنها به فکر گرفتن دیه است:”کارگران هم به دریافت دیه دلخوش هستند و توجه کمتری به نکات ایمنی می‌کنند. این نگاه ساده‌انگارانه است، کارگر نباید به فکر دریافت دیه باشد، چراکه این پول پس از مدتی تمام می‌شود.” حرف زیادی برای گفتن نیست! جز اینکه تاکید کنیم، کارگر خسته و بیزار از زحمت بی ارج که نهایتا جز جسم فرسوده چیزی برایش باقی نمی¬ماند تا آن حد که در لحظاتی آرزوی مرگ می¬کند تا از شر زندگی پر رنج خلاص شود، کارشناس مسایل ایمنی وبهداشت معتقد است این کارگران دروغ می¬گویند:” برخی نیروی کار می‌گویند بمیریم تا از گرفتاری‌ها خلاص شویم، اگر به پایان راه رسیده‌است چرا همان شخص برای برخورداری از تجهیزات ایمنی فردی تلاش می‌کند؟ (ظاهرا باید از کارشناس محترم عذر¬خواهی کنیم که کارگر قصد خودکشی ندارد!) این دروغی است که از سوی نیروی کار بیان می‌شود تا خود را شجاع نشان دهند.” انصافا باید برای این کشف کارشناس ارشد ایمنی و بهداشت یک جایزه¬ای در نظر بگیرند که زحمات ایشان زایل نشود!


اینکه آمار تلفات در حوادث ناشی از کار اینقدر بالا است و کارگر در بسیاری لحظات بی¬توجه به مسایل ایمنی است بیش از هر چیز به شرایط زندگی کارگر بر می¬گردد که با وجود آنکه نقش اصلی در آفرینش ثروت جامعه را دارد با او به مثابه یک موجود اضافه نگاه می¬شود. اینکه کارگر همیشه باید دلواپس کار بعدی¬اش باشد، یا اینکه کارفرما حق و حقوق او را پرداخت می¬کند و اگر پرداخت کند تا چه حد از سر و ته¬اش می¬زند. و مهمتر اینکه حکومت مدام با تصویت قوانین مختلف او را به سوی نیستی سوق می¬دهد. اینها اصلا جزو شرایط ایمنی و بهداشت سازمانهای دولت سرمایه¬داران نیست. بطور نمونه فقط اشاره می¬کنیم سالهاست که قرار است که کارگران ساختمانی را بیمه کنند (بیمه¬ای که همچین آش دهان سوزی هم نیست)اما هر بار به بهانه¬ای عقب می¬اندازند یا شرایط آنرا سخت¬تر می¬کنند.


آخرین مورد سنگ اندازی و در عین حال تیغ زدن کارگران ساختمانی را از قول شخصی به نام “علی یارمحمدی” که ایلناایشان را”فعال صنفی کارگران ساختمانی” معرفی کرده بخوانیم:” سازمان تامین اجتماعی براساس قانون مکلف است تمام هزینه‌ها و خدمات بیمه‌پردازی کارگران را انجام دهد اما برای کارگران ساختمانی، بخشی از این هزینه‌ها بر دوش خود کارگران افتاده است. وقتی یک کارگر ساختمانی برای ثبت نام بیمه به سامانه رفاهی ایرانیان مراجعه می‌کند تا کارهای ثبت نام و بازرسی بیمه انجام شود، سامانه‌ی مورد نظر کارگر را به سمت انجمن‌های صنفی هدایت می‌کند و انجمن‌های صنفی کار بازرسی میدانی را برای کارگران ساختمانی انجام می‌دهند تا مشخص شود فرد متقاضی واقعاً کارگر ساختمانی هست یا نه؛ اما عضویت اجباری در انجمن‌ها و پرداخت حق بازرسی توسط کارگر، خلاف قانون است و باید از میان برداشته شود.”


با همچین شرایطی چرا باید انتظار داشت آمار حوادث ناشی از کار کاهش یابد؟ جمهوری اسلامی سرمایه اصلا هیچ خیالش نیست که چند کارگر برای لقمه نانی کشته یا معلول می¬شوند و برای آماده کردن “محیط کسب و کار” برای کارفرمایان و سودهای نجومی دست به هر کاری می¬زند. مسئولیت جنایات رخ داده تحت عنوان حوادث ناشی از کار تماما بر عهده سرمایه¬داران وحکومت هار اسلامی سرمایه است. اول باید معیشت و منزلت کارگران تامین شود.دوم باید تمام ابزارهای ممکن برای جلوگیری از بروز خطر در اختیار کارگران گذاشته شود. بعد طلبکار شوند که کارگر در ایجاد حوادث کار مقصر است. سقوط کارگر از ارتفاع نتیجه سقوط وجدان بشری در نظام سرمایه¬اری است.*

اینرا هم بخوانید

زنان مغرور و رژیم مفلوک – یاشار سهندی

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …