نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

افزایش ١٣٧ درصدی قربانی شدن کولبران در شرق کردستان

 طی ماه می امسال آمار قربانیان کولبری در مرزهای کردستان نسبت بە ماه قبل با افزایش چشمگیر ١٣٧٪ی روبرو بودە است.

طی ماه می (ماه پنجم ٢٠١٨)، ٥ کولبر در مرزهای کردستان جانشان را از دست دادە و ١٤ کولبر نیز زخمی شدەاند.

این آمار نسبت بە ماه آوریل کە در آن ١ کولبر جانش را از دست دادە و ٧ کولبر نیز زخمی شدە بودند با افزایش ١٣٧٪ی روبرو بودە است.

در همین راستا از میان پنج تنی کە جانشان را از دست ددەاند ٤ کولبر با شلیلک مستقیم نیروهای مسلح رژیم جمهوری اسلمی کشتە  شدەاند و یک کولبر نیز بە دلیل سقوط از ارتفاع درگذشتە است.

همچنین ٩ کولبر بە دلیل شلیک مستقیم نیروهای مسلح ایران، ٣ کولبر در اثر سقوط از کوه و ٢ کولبر نیز در اثر انفجار مین زخمی شدەاند.

شایان ذکر است کە ١٢ مورد از کولبرانی کە قربانی حوادث فوق‌الذکر شدەاند اهل استان ارومیە، ٣ مورد از استان سنندج و ٣ مورد نیز در استان کرماشان میباشند.

 

زندان سنندج، رامین حسین پناهی

مسئولان زندان مرکزی سنندج با معالجه پزشکی رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام در خارج از زندان مخالفت و در نتیجه وی دچار عفونت کلیه شده است.

امجد حسین‌پناهی ضمن تأیید این خبر اعلام کرده است: “نتیجه معاینات و آزمایشات بهداری زندان سنندج نشان می‌دهد رامین حسین‌پناهی به عفونت کلیه دچار شده و وضعیت جسمی مناسبی ندارد.” وی می‌گوید: “به گفته خود رامین، شکنجه‌های شدید باعث شده که کلیه‌هایش خونریزی و نهایتاً عفونت کنند.” و تأکید کرده است: “مسئولان زندان از درمان برادرم خودداری می‌کنند و به او گفته‌اند، تو بزودی اعدام می‌شوی و احتیاج به مداوای پزشکی نداری.” امجد حسین‌پناهی می‌افزاید: “دیگر برادرمان افشین حسین‌پناهی، فعال مدنی و محیط زیستی که به هشت سال و نیم محکوم است، وی نیز بخاطر شکنجه‌های که کشیده کماکان وضعیت جسمی خوبی ندارد و مسئولان زندان همچنان با درمان وی هم مخالفت می‌کنند.”

روز سه‌شنبه بیست و یکم فروردین‌ماه سال جاری در شعبه ٣٩ دیوان عالی کشور در قم حکم اعدام رامین حسین‌پناهی تایید شد.

رامین حسین‌پناهی، روز جمعه دوم تیرماه سال ٩٦، طی درگیری با نیروهای سپاه پاسداران در سنندج به شدت مجروح و توسط نیروهای سپاه بازداشت و پیش از تکمیل مراحل درمانی از بیمارستان سنندج به بازداشتگاه سپاه منتقل شده بود. پس از بازداشت رامین حسین‌پناهی، نیروهای امنیتی اقدام به بازداشت اعضای خانواده حسین‌پناهی کردند.

دادگاه  سنندج طی حکمی رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی را به اتهام ” عضویت در کومله به اعدام با طناب دار در محوطه زندان سنندج” محکوم و این حکم روز پنج‌شنبه پنجم بهمن‌ماه سال ٩٦ به وکیل پرونده‌اش ابلاغ شد.

همچنین روز چهارشنبه سوم آبان‌ماه سال ٩٦، افشین حسین‌پناهی در شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی به اتهام “برگزاری مراسم نوروز و همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون حکومت ایران” به ٨ سال و شش‌ماه زندان تعزیری محکوم گردید.  افشین حسین‌پناهی که سابقه همکاری با نهادهای محیط زیستی را در کارنامه خود دارد، سال ٩٠ طی پیگیری پرونده مرگ مشکوک برادرش “اشرف حسین‌پناهی” به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال زندان محکوم شده بود.

 

پاسخ فدریکا موگرینی، به نامه‌ی مادر رامین حسین‌پناهی

امجد حسین‌پناهی

دنیس چایب، معاون فدریکا موگرینی، به نامه‌ دایه شریفه (شریفه زرینی) مادر رامین حسین پناهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، پاسخ داد.

دنیس چایب، معاون فدریکا موگرینی، از طرف مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در پاسخ به دایه شریفه مادر رامین حسین پناهی ضمن ابزار تشکر، گفت: «ما اخیرا با توجه به محکومیت ایشان به مجازات اعدام، نگرانی هایی خود را با مقامات ایرانی مطرح کرده ایم. من از این فرصت استفاده می کنم و به اطلاع شما می رسانم که اتحادیه اروپا همچنان در مورد وضعیت غالب حقوق بشر در ایران، از جمله شرایط اقلیت های قومی و مذهبی، نگران است.

فدریکا موگرینی، از ٣١ اکتبر ٢٠١٤ با رای رهبران اروپا برای دوره‌ای پنج ساله به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزیده شده است.

متن نامه، به دایه شریفه به زبان‌های فارسی و انگلیسی در ادامه آمده است:

خانم شریفه زرینی عزیز

از نامه شما به نماینده عالی / معاون رئیس جمهور کمیسیون اروپا، فدریکا موگرینی، که در آن پرونده فرزندتان رامین حسین پناهی را مطرح کردید متشکرم.

نماینده عالی و معاون رئیس جمهور کمیسیون اروپا، موگرینی از من خواست به شما پاسخ دهم . من مایل هستم به شما اطمینان دهم که اتحادیه اروپا به خوبی از وضعیت آقای حسین پناهی آگاه است و از نزدیک اخبار آن(او) را دنبال میکند. ما اخیرا با توجه به محکومیت ایشان به مجازات اعدام، نگرانی های خود را با مقامات ایرانی مطرح کرده ایم. من از این فرصت استفاده می کنم و به اطلاع شما می رسانم که اتحادیه اروپا همچنان در مورد وضعیت غالب حقوق بشر در ایران، از جمله شرایط اقلیت های قومی و مذهبی، نگران است.

حقوق بشر مو ضوع اصلی از درگیری ما با ایران بوده است و ما هرگز ازمطرح کردن مسایل حقوق بشر با ایران خودداری نکردیم. ما همچنان در هر دو طرف در ارتباطات دوجانبه و در مجمع چند جانبه این کاررا ادامه خواهیم داد.

ارادتمند شما،  دنیس چایب

 

به رگبار بستن کولبران و کشته و زخمی شدن دو کولبر از سوی نیروهای انتظامی مرزی

روز چهارشنبه ٦تیر٩٧ نیروهای نظامی ایران در مرز پیرانشهر و مستقر در پایگاه گلالە در کوهستان قندیل با تیربار٬ دستەای از کولبران را بە گلولە بستند.

در اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی یک کولبر ٢٥ سالە بە نام ناصر-عمربل کە متاهل و پدر یک فرزند نیز می باشد بە شدت از ناحیە ران زخمی شدە است. یک کولبر دیگر با نام شوانە محمود زادە فرزند صوفی عمر و اهل شین آباد جانش را از دست دادە است.

قابل ذکر است که  ناصر عمربل فقط چندتا قابلمە آشپزخانه حمل میکرد.

 

سنندج؛ “باقر رستمی” از روستای “توریور” از توابع منطقه “ژاورود” سنندج توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت گردید.

 

مریوان؛ “امجد قادری و موسی یوسفی” اهل روستای “چور” از توابع مریوان که  به اتهام “فعال سیاسی” روز سه‌شنبه هشتم خردادماه توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده بودند، با تودیع وثیقه به شیوه موقت از بازداشت آزاد شده‌اند.

 

بوکان؛

محمدامین عبداللهی، زندانی سیاسی  که در مرخصی استعلاجی در بوکان به سر می‌برد از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت و برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان بیرجند منتقل گردید. محمد امین عبداللهی  به دلیل دردهای مزمن در مرخصی استعلاجی به سر برده که توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت و مجدداٌ به زندان  بازگردانده شده است. محمدامین عبداللهی علیرغم سپری نمودن نیمی از دوران محکومیت خود همچنان از حق آزادی مشروع محروم می‌باشد. او پاییز سال ٨٤ به اتهام “همکاری با یکی از احزاب  اپوزیسیون حکومت اسلامی ایران” در کردستان به ١٨ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان “طبس” محکوم شده بود و در مهرماه سال ٩٤ در اعتراض به محرومیت از حق مرخصی، عدم موافقت با آزادی مشروط و همچنین رد درخواست وی مبنی بر انتقالش به یکی از زندان‌های نزدیک به شهر زادگاهش اقدام به اعتصاب غذا و در دومین روز از حرکت اعتراضی‌اش ششم مهرماه سال ٩٤ از زندان طبس به قرنطینه‌ زندان مرکزی بیرجند تبعید گردید.

 

سرکوب و کشتار مردم حق طلب و معترض را متوقف کنید!

از هفته پیش اعتصابات، اعتراضات و تظاهرات ها علیه گرانی، فقر، بیکاری و نبود آب آشامیدنی در شهرهای زیادی شکل گرفته و به علت ناتوانی دولت و حاکمیت در برآورده نمودن مطالبات مردم همچنان با وسعت و قدرت روزافزون ادامه میابد.

حضور میلیونی امروز مردم در عرصه های مختلف اعتراضی، تداوم مبارزات و تظاهراتهای دی ماه سال گذشته و اعتراضات و اعتصابات مردم بانه، تظاهرات های مردم کازرون، رانندگان کامیون، بازاریان و کل مردم به تنگ آمده از فقر، بیکاری و گرانی است، که حاکمان ناتوان از پاسخگوئی به خواستهای برحق مردم، به عبث برای خاموش کردن صدای اعتراض و حق طلبی ٨٠ میلیون انسان، به سرکوب و کشتار بی رحمانه متوسل شده اند. اما امروز می بینیم که نه تنها سرکوب و کشتار نتوانسته است مانع به خیابان آمدن مردمی که چهل سال است متحمل غیر انسانی ترین شرایط زندگی با اعمال شدیدترین فشارها و سرکوبها شده اند، نگردیده، بلکه حق طلبانه تر و متحدانه تر از قبل با تسخیر خیابان ها و میادین شهرها خواهان تحقق خواستهایشان هستند.

روز ٩ تیر ٩٧ مردم خرمشهر و آبادان که در اعتراض به بی آبی و بیکاری و فقر به خیابان آمده بودند، مورد یورش نیروهای سرکوبگر مسلح قرار گرفته و شرکت کنندگان در تظاهراتها را مورد اصابت گلوله قرار داده که در نتیجه تعدادی کشته و زخمی شده اند.

تظاهرات، اعتصاب و تجمع در اعتراض به هر موضوع و معضلی از ابتدائی ترین حقوق مردم است و نباید تحت هیچ توجیه و بهانه ائی مورد سرکوب قرار گیرد.

سرکوب و مورد اصابت گلوله قرار دادن معترضان، یک جنایت سازمان یافته است و باید فورا متوقف گردد.

انجمن صنفی کارگران برق وفلزکار کرمانشاه

١٠/٤/١٣٩٧

 

ایسکرا ۹۴۳

اینرا هم بخوانید

پیام ۴ زندانی سیاسی اعدام شده به مردم – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …