نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

اجرای حکم اعدام ٨ محکوم پرونده حمله به ساختمان مجلس اسلامی و محل دفن  خمینی.

نسان نودینیان

١ـ سلیمان مظفری، متولد ١٣٤٢ اهل روانسر.  ٢ـ  اسماعیل صوفی، متولد ١٣٦٤، ، مجرد اهل سرپل ذهاب ٣ـ رحمان بهروزی، اهل سرپل ذهاب ٤ ـ سیدماجد مرتضایی اهل پاوه متاهل ٥ ـ سیروس عزیزی، متولد ١٣٦٥ ساکن پاوه ٦ ـ  ایوب اسماعیلی، متولد ١٣٦٨  ثلاث باباجانی، متاهل، ٧ ـ خسرو رمضانی میر احمدی متولد ١٣٥٥  ٨ــ عثمان بهروزی،  اهل سرپل ذهاب، متولد ١٣٦٧ شغل دامدار.

یک وکیل در کردستان کە بە دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود، در این‌بارە اعلام کرد، از آنجایی کە عاملین حملە مذکور کشتە شدەاند، بازداشت این افراد و صدور حکم اعدام برای آنها بە بهانە دست داشتن در این حملە غیر قانونی است.

اعدام ٨ تن از افراد عملیات تروریستی در تهران محکوم است.   جمهوری اسلامی با اعدام و شکنجه زاده شد و برای اینکه سر پا بماند روزی را بدون اعدام سپری نکرده است. اما هرگاه که خود را در خطر شورش و اعتراض وسیع مردم ببیند، اعدام ها را چندین برابر میکند. دوره کنونی یک دوره بسیار شکننده در حکومت است، خیزشهای شهری در شهرها کسترده تر شده است. موج عظیم اعتراضات رو به فزونی است.  در یک هفته گذشته در زندانهای حکومت اسلامی تعداد زیادی اعدام شده اند. اعدامهای تهران و سایر زندانها تلاشی برای از سر گذراندن این دوره است.

اعدام قتل عمد دولتی و یک جنایت آشکار توسط جمهوری اسلامی و سایر دول طرفدار اعدام است و باید در سراسر جهان لغو شود.

١٧ تیر ١٣٩٧ –  ٨ ژوئیه٢٠١٨

 

بخشهایی از موضع حزب کمونیست کارگری در  درمورد عملیات تروریستی در تهران

حزب کمونیست کارگری این اقدامات تروریستی را محکوم میکند. اعمال تروریستی از جانب هر جریانی باشد دودش به چشم مردم میرود و به زیان مبارزات کارگران و مردم که هر روز ابعاد گسترده تری میگیرد تمام میشود. جمهوری اسلامی تلاش میکند از این مساله بعنوان یک برکت برای ایجاد فضای ترور و ارعاب در جامعه استفاده کند و در منطقه نیز اقدامات تروریستی و نظامی اش را گسترش بدهد. مردم ایران اما حکومت اسلامی و سیاست هایش را میشناسند و در مقابل آن خواهند ایستاد. گرچه داعش مسئولیت این عملیات تروریستی را بعهده گرفته است اما هنوز میتوان احتمالات و سناریوهای دیگری را هم در نظر گرفت.  واقعیت هرچه باشد برای همه مردم ایران و جهان روشن است که این عملیات توسط یک جریان اسلامی صورت گرفته و بخشی از کشمکش خونین بین شاخه های مختلف تروریسم اسلامی در منطقه است. جمهوری اسلامی یک پای مهم کشت و کشتار و ناامنی در منطقه است. جمهوری اسلامی مشغول تقویت مالی و نظامی نیروی جنایتکار طالبان در افغانستان و گروه اسلامی حوثی در یمن، و تقویت جریان جنایتکار اسلامی جیش الشعبی در عراق و بشار اسد در سوریه است، و یک پای شکل دادن به جهنم علیه مردم این کشورها است. در مقابل دولت ارتجاعی عربستان در راس یک بلوک دیگر مشغول شکل دادن و تقویت جریانات تروریست از نوع دیگر است و دامنه عملیات آن بویژه بدنبال حمایت قاطع دولت آمریکا از دولت عربستان به ایران نیز کشیده میشود و باحتمال زیاد این نوع عملیات ها در ایران گسترش خواهد یافت. هر انسان آزاده ای باید قاطعانه در مقابل هر دو قطب تروریسم اسلامی در منطقه و سیاست های جنایتکارانه دولت آمریکا و متحدینش بایستد. جمهوری اسلامی سعی میکند خود را قربانی تروریسم قلمداد کند اما خود یک دولت تماما تروریست علیه مردم ایران و در منطقه است.  ٣٨ سال ترور مستمر علیه مردم ایران، اعدام های بیشمار و قتل های زنجیره ای و زندانی کردن و شکنجه مردم حق طلب، سلب هر نوع حق و حقوقی از زنان و کل مردم، تحمیل فقر و محرومیت و بیکاری و بی تامینی به اکثریت مردم و صدها اقدام تروریستی علیه نیروهای اپوزیسیون در خارج کشور، و همچنین حمایت از ارتجاعی ترین نیروها و دولتها و عملیات مستمر نظامی- تروریستی در کشورهای منطقه بخشی از کارنامه سیاه جمهوری اسلامی است. حزب کمونیست کارگری عملیات تروریستی امروز در تهران را شدیدا محکوم میکند. حزب همچنین سیاست های ارتجاعی جمهوری اسلامی در منطقه را شدیدا محکوم میکند و کارگران و مردم را به گسترش مبارزات شان برای احقاق حقوق حقه خود فرامیخواند. گسترش مبارزات مردم تنها پاسخ به جمهوری اسلامی و رقبای ارتجاعی آن و تنها پاسخ برای رهایی از شر جهنمی است که جمهوری اسلامی بر سر مردم حاکم کرده است. تا جمهوری اسلامی هست فقر و محرومیت و فساد و جنایت علیه مردم توسط این حکومت و اقدامات تروریستی توسط جریانات اسلامی از قطب مخالف آن ادامه خواهد یافت.

حزب کمونیست کارگری ایران (١٧ خرداد ١٣٩٦، ٧ ژوئن ٢٠١٧)

 

تجمع  کارگران شهرداری مریوان در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدیشان

روز شنبه ١٦ تیرماه دهها تن از کارگران شهرداری مریوان در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی مقابل دفتر شهرداری تجمع کردند. این کارگران می‌گویند بخشی از معوقات مزدی سال‌های ٩٥ و ٩٦ پرداخت نشده و در سال جاری نیز دو ماه دستمزد معوقه دارند. روابط عمومی شهرداری مریوان پیش از این گفته بود، شهرداری مریوان حدودا ٤٠ میلیارد بدهی دارد که از این مبلع تقریبا ١٨ میلیارد تومان مربوط به دستمزدِ معوق کارگران و پرسنل شهرداری است.

 

اخراج سه تن از کارگران شرکت شیرین عسل در سنندج

بنابه خبر دریافتی، شرکت شیرین عسل واقع در شهرک صنعتی شماره ٢ سنندج، ٣ تن از کارگران این شرکت را از کار اخراج کرد. بنابه این گزارش، دلیل اخراج این کارگران، درخواست آنان برای پرداخت ٣ ماه دستمزد معوقه شان بوده است. اسامی کارگران اخراج شده “نوشین قادری”، “فریبرز سمایی” و “شهرام علیمرادی” می باشد. شرکت شیرین عسل جمعا ٩٢ پرسنل دارد

 

طبق اخبار دریافتی از زندان مختار اسدی عضو کانون صنفی معلمان استان کردستان با به پایان رسیدن حکم یک سال حبس در زندان اوین به جرم تبلیغ علیه نظام قرار است فردا آزاد شود.  در زندان زندانیان برای مختار اسدی جشنی برگزار کرده و شیرینی پخش کردن و شعر یار دبستانی خوندن ….که افسر نگهبان به خاطر شعر یار دبستانی مرسک جشن را تعطیل و زندانیان را مجبور میکنند، به جشن خاتمه دهند.

زندانیان سیاسی فوری و بدون قید شرط همه باید آزاد شوند.

 

عرفان رشیدی فعال زیست محیطی و کارگری بازداشت شد!

نیمه شب ١٣ تیر ماه ماموران به منزل عرفان رشیدی یورش برده و عرفان رشیدی این فعال مدنی، کارگری را دستگیر و با خود میبرند. عرفان رشیدی اهل شهر پاوه است. وی در رابطه با مسائل زیستی مطالب نوشته و در رسانه های عمومی و استانی منتشر شده است. یکی از چهرهای فعال زیست محیطی که بخشی از فعالیتهایش مربوط به آموزش حفاطت از محیط زیست بوده است. بر اساس گزارشات منتشر شده این فعال با یورش به منزل شخصی وی دستگیر شده است. هنوز از محل نگهداری وی اطلاعاتی در دست نیست.  جای فعالین کارگری و محیط زیستی زندان نیست.

 

بحران بی‌آبی در میان مردم زلزله‌زده سرپل‌ذهاب

 روز یکشنبه ١٧ تیر ٩٧ بحران‌ بی‌آبی شهر زلزله‌زده سرپل‌ذهاب را نیز فراگرفته است و مردم محروم و بی‌خانمان این شهر که هنوز در این هوای تابستانی و بسیار گرم در چادر زندگی می‌کنند، باید ساعت‌ها در صف بایستند تا بتوانند یک دبه آب از تانکر کوچکی که با تراکتور حمل می‌شود که بیشتر اوقات خالی است بگیرند.

 

دستگیری و احضارها افزایش یافته است.

رژیم در سراشیبی سقوطش، برای ایجاد فضا رعب و وحشت چهرهای و فعالین مدنی، کارگری و صنفی را دستگیر و احضار میکند. باید گفت به سران رژیم مردم در خیابانها شعار مرگ بر جمهوری اسلامی میدهند. ارسلان هدایتی فعال مدنی اهل قروه دستگیر شد، ارسلان هدایتی در اعتراض به حکم اعدام رامین حسین پناهی موهای سر خود را تراشید. این در حالی است که عرفان رشیدی فعال زیست محیطی در نیمه شب ١٣ تیر در منزل شخصی دستگیر است. تاکنون خانواده وی از محل نگهداریش بی اطلاع هستند.

زندانیانمان را آزاد کنیم!(نسرین رمضانعلی)

 

مرگ یک کولبر بر اثر سکته قلبی

بە گزارش کولبر نیوز، یک کولبر اهل #نودشه منطقه اورامانات با نام #منصور_سهرابی شب چهارشنبه ١٣تیرماه ١٣٩٧ در حین کولبری دچاره سکته قلبی شد و متاسفانه جانش را از دست داد.

جسد نامبرده راس ساعت یازده امروز از شهر پاوه به سمت زادگاهش نوسود حرکت کرد و در آنجا به خاک سپرده شد.

 

زندانی سیاسی رامین حسین پناهی را از مرگ نجات دهیم!

اخبار منتشر شده در باره وضعیت زندانی سیاسی رامین حسین پناهی بشدت نگران کننده است. او را در حالیکه از عفونت کلیه رنج می برد در زندان مورد ضرب و شتم قرار داده اند. رامین را به بخش متهمین جرایم جنایی منتقل کرده اند و برایش خط و نشان کشیده اند که “یا اعدامت می کنیم و یا به دست این زندانیان کشته می شوی”!

از سوی دیگر خانواده رامین حسین پناهی با صدور یک اطلاعیه اعلام کرده اند که رژیم قصد دارد رامین را بی سر و صدا و بدون اطلاع قبلی به وکیل و خانواده اش اعدام کند.

رامین حسین پناهی در تیرماه ١٣٩٦ به ضرب گلوله مامورین جمهوری اسلامی زخمی و سپس دستگیر شد. او در ٥ بهمن ١٣٩٦ از سوی شعبه یک دادگاه سنندج به ریاست قاضی سعیدی و در حالی که تنها یک جلسه‌ی دادگاهی برای رسیدگی به اتهامات وی برگزار شده بود، به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” و “عضویت در کومله” به اعدام محکوم شد. رامین حسین پناهی در مصاحبه ای اعلام که “این حکم را قبول ندارد” چرا که به گفته او “نه روند دادگانه عادلانه بود نه حکمی که صادر شده بر پایه واقعیات است”. دیوان عالی جمهوری اسلامی حکم اعدام رامین را تایید کرد و اعتراض به این حکم را مردود دانست.

ما همه را فرامی خوانیم که با تدوام اعتتراضات و گسترش مبارزه خود از اعدام رامین حسین پناهی جلوگیری کنند. ما مردم شهرهای کردستان و بویژه سنندج را فرامی خوانیم که علیه حکم رامین حسین پناهی اعتراض کنند.

بیائید تا به یاری هم از ریختن خون یک جوان دیگر که جرمی جز دفاع از محرومان جامعه نداشته است جلوگیری کنیم. بیائید تا به اتفاق هم از مرگ یکی دیگر از اعضای خانوده حسین پناهی جلوگیری کنیم و نگذاریم که پدر و مادر رامین بیش از این غمبار شوند. بیائید تا دست در دست هم از حق حیات، از زندگی در مقابل مرگ و وحشیگری جمهوری اسلامی دفاع کنیم.

وقت زیادی باقی نمانده است. ما می توانیم ورق را برگردانیم و از بروز یک فاجعه انسانی جلوگیری کنیم. به نجات جان رامین برخیزید. چشم ها به شما دوخته شده است.

کمیته بین المللی علیه اعدام

١٤ تیر ١٣٩٧ـ ٥ ژوپیه ٢٠١٨

 

فوری

برنامه ریزی برای به قتل رساندن رامین حسین پناهی

در حالی که تلاش های مردمی و جامعه جهانی برای توقف اجرای حکم اعدام رامین حسین پناهی ادامه دارد، روز گذشته مسئولان زندان مرکزی سنندج، رامین حسین پناهی را تهدید به قتل کردند. صبح دیروز چهارشنبه ١٣ تیرماه ، عباسی رئیس حفاظت زندان مرکزی سنندج همراه با چند مامور، رامین حسین پناهی را به قتل تهدید کرد، وی به رامین گفت: «اگر اعدامت نکنند توسط عوامل ما در این زندان به قتل خواهی رسید.»

در ادامه این تهدیدات، صبح روز پنج شنبه، مسئولان زندان و بخصوص شخص عباسی و ماموران همراهش، با مراجعه به بند رامین، وی را مورد ضرب و شتم قرار می دهند، و بعد از آن رامین به بند پنج که بند معتادین و قاتلین است منتقل می کنند، همچنین به رامین می گویند از این بند خارج نخواهی شد و در اینجا یا اعدام و یا توسط این زندانیان به قتل خواهی رسید.

از طرفی دیگر ما به عنوان خانواده حسین پناهی اخبار بسیار موثقی را دریافت کرده ایم که نظام جمهوری اسلامی قصد دارد، بدونه اینکه به خانواده و یا وکیل اعلام کنند، می خواهند رامین را در بیخبری کامل اعدام نمایند.

لذا من به عنوان خانواده رامین حسین پناهی، ضمن فراخوان فوری برای نجات رامین حسین پناهی ، از کلیه نهادها و مجامع بین المللی و از جملە مردم آزادیخواه کردستان و ایران خواهانیم که با مداخله جدی ، موثر و فوری از وقوع یک فاجعه دیگر برای خانواده ما جلوگیری کنند.در این شرایط ما فریاد مظلومیت و دادخواهی خود را به گوش تمامی انسان های آزاده می‌رسانیم، چرا که بر این باوریم شما آزادیخواهان می‌توانید صدای کسانی را که از بیداد به تنگ آمده به گوش نهادهای بین‌المللی برسانید.

خانواده رامین حسین پناهی

پنج شنبه/ ١٤ تیرماه ١٣٩٧

 

ایسکرا ۹۴۴

اینرا هم بخوانید

پیام ۴ زندانی سیاسی اعدام شده به مردم – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …