سالگرد انقلاب کارگری اکتبر روسیه گرامی باد !

انترناسیونال 943

انقلاب اکتبر غرش رعد در آسمان بدون ابر نبود . انقلاب اکتبر رویدادی اتفاقی و خلق الساعه نبود ودرنهایت انقلاب اکتبر برخلاف تعابیر برخی از نظریه پردازان و محققین و مورخین عقب مانده کودتایی حزبی نبود . انقلاب اکتبر در این حال انقلابی زودرس در جامعه ای عقب مانده نیز نبود . رشته تحولات و رویدادهای ضروری، برآمده از بیست وپنج سال کار فشرده سیاسی احزاب انقلابی و سوسیال دمکراتیک کارگری در روسیه و بخصوص محصول سیر تحولات عینی جامعه ی روسیه،گسترش و تعمیق مبارزه طبقات،تاثیرات و پیامدهای جنگ امپریالیستی بر زندگی مردم،اسارت طبقات پیشرو جامعه ی روسیه طی این سالها در دستان مناسبات عقب مانده بزرگ مالکی و روبنای عقب مانده ای که روسیه را به زندانی برای ملل تبدیل کرده بود و به بن بست خوردن تزاریسم و چشم انداز دو افق پیشرو و بالنده برای پیشرفت جامعه در مدتی کوتاه منجر به بروز و ظهور دو انقلاب سیاسی به فاصله کمتر از یکسال در سرزمین های پهناور روسیه گردید. انقلاب اول :انقلاب فوریه بود که با ابتکار زنان تظاهر کننده در سن پترزبورگ شروع و خیلی سریع همه ی اقشار و طبقات اجتماعی را که از بیداد تزاریسم و حقارت شکست های پیاپی در جنگ و فقر فزاینده به ستوه آمده بودند دربرگرفت ونهایتا شورش ها اعتراضات و اعتصابات با رهبری احزاب مختلف و گسترش شوراها ،همزمان با شورش های دهقانی شروع وبا به زیر کشیدن تزاریسم و سرنگونی امپراطوری صدها ساله تزارها ، تزاریسم و کابینه دولت تزاری سقوط کرد و رومانوف و خانواده اش دستگیر و زندانی شدند و دولت موقت به رهبری کرنسکی با کابینه ای که از وزرای کادت سوسیال رولوسیونر منشویک و.. ترکیب شده بود رهبری کشور را به کمک شوراهای منشویکی بدست گرفتند . رژیم ائتلافی طی هشت نه ماه بجای عمل به خواست مردم که قطع بیدرنگ جنگ امپریالیستی بود با پیروی از خواست دولتهای امپریالیستی فرانسه وانگلستان که متفق روسیه در جنگ بودند به ادامه جنگ بی سرانجام ادامه داد .در حالی که مردم نان نداشتند و گرسنگی و فقر بیداد می کرد رژیم کرنسکی نتوانست نان و آزادی را به مردم بدهد .هرچه دولت ائتلافی فرصت داشت،از فرصت های خود در مقابله با جناح بلشویک و کارگری کمونیسم روسی استفاده کرد وبا پیش گرفتن سیاست های سرکوبگرانه تلاش کرد مانع از رشد بیداری اجتماعی ، تعمیق رادیکالیسم و مانع از استمرار آزادی بیان مخالفین خود و از جمله فعالیتهای بلشویک ها و کمونیست های چپ شود . حمله به دفاتر روزنامه ی پراودا ،اشغال مراکز چاپ روزنامه های بلشویکی قتل کارگران چاپ و پخش روزنامه،تلاش برای دستگیری لنین و دیگر رهبران حزب بلشویک و اقدامات سرکوبگرانه و ضد مردمی موجب شد تا در ماه اکتبر پس از اطمینان از نفوذ حزب بلشویک در عمده ترین شوراهای شهرهای بزرگ روسیه سن پترزبورگ و مسکو و نیاز جامعه و تسلیح کارگران به سلاح، زمینه برای قیام اکتبر جهت پایان جنگ و رساندن نان و آزادی به مردم شروع شد. به مدت ده روز اسمولنسک به مرکز و ستاد فرماندهی رهبری و سازماندهی گردان های کارگری برای قیام تبدیل شد. سرانجام پس از نشست ها وکنفرانسها تصمیم به قیام در روزهای 25 و 26 اکتبر گرفته شد وبا شلیک ناو گروه کرونشتاد قیام برای فتح شهرهای بزرگ، مراکز مهم از جمله پست و تلگراف خانه ،کاخ ها ،وزارت خانه ها پادگان ها و غیره آغاز گردید. پس از درگیریهای نه چندان سخت دولت موقت انقلابی کرنسکی چرنف تسره تلی سقوط کرد ودولت شورایی کارگری انقلابی سوسیالیستی به رهبری حزب کمونیست روسیه موسوم به بلشویک اعلام موجودیت کرد .

انقلاب اکتبر زلزله ای بزرگ در تاریخ جهان و شکاف و برشی به گذار از حاکمیت طبقات اقلیت به حاکمیت اکثریت مرکب از کارگران سربازان دهقانان بود . کسانی به قدرت رسیدند که تا دیروز به حساب نمی آمدند . کسانی به قدرت سیاسی دست یافتند که تا دیروز از جمله بردگان مزدی شمرده میشدند . انقلاب اکتبر غرش توپ های آزادی بشر ،ایجاد حکومت شورایی کارگری و تحقق برنامه و سیاست اجتماعی طبقه کارگر بود . اعلام پیروزی انقلاب کارگری و ایجاد نظم نوین در جهان با قرائت قوانین پیشرو ودستوراتی همراه بود که تا آن تاریخ جز در مخیله انقلابیون کمونیست در ذهن هیچیک از لژنشین های طبقات حاکم نبود . اعلام قوانین پیشرو مترقی و انقلابی رهایی بخش از جانب حکومت شورایی کارگری و رهبری انقلاب طنینی از نور و امید در تاریکی و جهل سرمایه داری و پایانی بر توحش و ظلمت جنگ امپریالیستی و امید به طلوع دنیایی نو در تاریکترین ادوار قساوت جنگ و تاریکی بود . انقلاب در همان روزها و ماههای اول قوانینی را به اجرا گذاشت که سیمای جامعه را عوض میکرد. لغو مالکیت خصوصی سرمایه داری و بزرگ مالکی بر کارخانجات و اراضی بزرگ،اعلام برابری حقوق زن و مرد، تصویب و اعلام قوانین پیشرو در رابطه با
آزادی ها و حق ملل در تعیین سرنوشت خویش و پایان دادن به هر نوع اشغالگری وتحمیل امتیازات استعماری به ملل ضعیف تحت ستم، اعلام پیشروترین قوانین کارگری در رابطه با اداره شورایی جامعه وکارخانجات، اعلام پیشروترین قوانین در تضمین حقوق برابر زنان با مردان ، حق طلاق و سقط جنین و صیانت از بچه های تک والدین یا بی والدین ، اعلام قوانین پیشرو و مترقی در رابطه با تعهدات دولت و حکومت در قبال مردم و شهروندان ، تامین مسکن و آموزش و پرورش و تحصیل رایگان، اعلام حق مردم به برخورداری از درمان رایگان وتعیین زنان شایسته و توانمند در سمت های مهمی چون وزارت ، معاون وزیر سفیر و مدیر و.. از جمله اقدامات خیره کننده انقلاب بود.

انقلاب اکتبر نه تنها در روسیه بلکه در کلیه ی نقاط جهان بذر امید به فردایی روشن و به تحقق یک دنیای بهتر را آبیاری کرده بود .در همه جا علاوه بر روسیه مردم،فعالین سیاسی کنشگران و مبارزان با اتکاء به حکومت شورایی کارگری ایمان به پیروزی وامکان گذار از آرزو و خیال به واقعیت را محتمل وممکن میدیدند. از ملک الشعرای بهار که یک شاعر ناسیونالیست ایرانی بود تا کوچک خان جنگلی تا سون یات سن تا آزادی خواهان ایرلند تا کارگران آمریکایی در همه جا امید به تحقق سوسیالیسم و ایجاد یک دنیای بهتر و سازماندهی حاکمیت شورایی به یک واقعیت وروسیه به یک نقطه اتکاء جهانی تبدیل شده بود . آثار محیرالعقول انقلاب با جنب و جوشی که در محافل فکری ادبی هنری شعری سینمایی و تئاتر ایجاد کرد قابل توصیف نیست . ظهور جریانات مختلف ادبی شعری داستان نویسی همراه با موج نو در سینما و هنرهای ترکیبی آثاری بدیع واثر گذار پدید آورد که تا مدتها تاثیرات این موج نو ابتکارات و اختراعات محل بحث و مناقشه در میان متخصصین در این رشته ها و عرصه ها بود . این همه از نتایج سحر بود. سحری که بشر خود با دست خود و به ابتکار تلاش ومبارزه خود توانست ایجاد کند ونتایج آن جز موجی از شور شادی آزادی برابری و تلاش همبسته برای ایجاد یک دنیای بهتر نبود.

انقلاب آزادی عدالت خلاقیت و اعتماد بنفس مردم را رشد داده بود و مردم در هر گام مهیای انجام کارهای بزرگ وخلاقه بودند . اما با ناتوانی انقلاب در انجام انقلاب اقتصادی و زیرورو کردن اقتصاد و معیشت مردم و ناتوانی از ارائه راه حل آلترناتیو سوسیالیستی اقتصاد؛ موجب کند شدن پیشروی انقلاب و کند شدن پیشروی سیاسی و سرانجام تبعات جنگ داخلی باعث تضعیف آزادی و نهادهای اعمال قدرت مردم و شوراها شد . روندی که بالاخره از دل کشمکشهای فکری سیاسی میان فراکسیون ها و گرایشات مختلف اجتماعی در جریان مباحثات انتهایی دهه ی بیست منجر به سر برآوردن افق دولت گرایی، بوروکراسی و ناسیونالیسم روسی تحت نام سوسیالیسم گردید. استالین در راس این عقبگرد قرار داشت .

اما افول روسیه شوروی به استالینیسم و بوروکراتیسم و هر چیزی که منتهی شد، هیچ چیز از ارزش اهمیت، نقش و جایگاه انقلاب کارگری اکتبر و ایجاد حاکمیت سیاسی پرولتاریایی در کشوری با انواع روابط و مناسبات اجتماعی اقتصادی مختلف کم نمیکند . انقلاب اکتبر اگر چه در نهایت در پیشبرد برنامه های اقتصادی سوسیالیستی خود ناکام ماند اما نقشی تاریخی و دوران ساز در تاریخ جهان در قرن بیستم ایفا کرد . خود انقلاب بیشتر از چند سال تا استقرار استالینیسم و غلبه راه حل سرمایه داری دولتی مبتنی بر برنامه ریزی مرکزی به درازا نیانجامید. اما تاثیرات این رویداد زیر رو کننده و شگفت انگیز بر کل قرن بیستم سایه افکند. تن دادن بورژوازی به رفرمیسم و دولت رفاه و سوسیال دموکراسی و طرح های مانند نیو دیل در آمریکا ناشی از وحشت بورژوازی از اثرات شگفت انگیز و برانگیزاننده این انقلاب بود. امروز دنیا میتواند با مرور تاثیرات انقلاب کارگری اکتبر بر دنیا که درنهایت موفق به انجام اهداف اقتصادی اجتماعی خود نشد نتیجه بگیرد که اگر انقلاب شکست خورده قادر به تاثیراتی اینچنین گسترده شده، انقلاب پیروز چه تاثیرات عظیمی میتواند در دنیا ایجاد کند.

۱۸ اکتبر ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

مذاکرات هسته ای و بن بست رژیم

رژیم با هیئتی پر شمار از مفت خوران اسلامی در کسوت دیپلمات تروریست دهها نفره …